تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

«امسال ۲۵ درصد چاه‌های غیرمجاز فارس مسدود می‌شود»

  • 10 خرداد 1399 - 16:45
«امسال ۲۵ درصد چاه‌های غیرمجاز فارس مسدود می‌شود»

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد، گفت: مقرر شده است که تا پایان سال ۲۵ درصد از این چاه‌ها مسلوب المنفعه و پر شود.

محمودرضا رضایی کوچی شنبه ۱۰ خرداد در کارگروه حفظ منابع آبی فارس با بیان اینکه در صورتی که امسال طبق برنامه پیش‌بینی شده عمل کنیم، ۱۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود خواهد شد، تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا در راستای حفظ منابع آبی نسبت به همکاری با دستگاه‌های مختلف در راستای جلوگیری از هدر رفت آب اقدام کنند.

او با بیان اینکه حجم آب پشت سدهای استان فارس در حال حاضر ۲ میلیارد متر مکعب است، خاطرنشان کرد: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب از این میزان قابل استفاده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بر برخورد قاطع با متخلفان مرتبط با چاه‌های آب تاکید و اضافه کرد: اگر با متخلفان بر اساس قانون و با برنامه ریزی مقابله شود، شاهد کاهش میزان تخلف در این بخش خواهیم بود.

رضایی کوچی همچنین عنوان کرد: تولید برنج در استان فارس به علت استراتژیک بودن و همچنین قیمت مناسب رواج داشته و کشاورزان علاقه مند هستند تا نسبت به کشت برنج در استان فارس اقدام کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان فارس پر شده‌اند، گفت: از مجموع چاه‌های غیر مجازی که در استان وجود داشته ۱۱ هزار حلقه پر شده اما باید به این سوال پاسخ داد که چقدر از این چاه‌ها تاکنون دوباره احیاء شده‌اند؟

احمد احمدی‌زاده اضافه کرد: حریم پایین دست سد درود زن در فارس اراضی ملی است و برخی نسبت به تصرف این آنها اقدام کرده‌اند که تاکنون هیچ اقدام قانونی علیه آنان انجام نشده و برنامه‌ای نیز برای حفظ این زمین‌ها یا رفع تصرف آنها وجود نداشته است.

او در خصوص نقش فرمانداران نیز تاکید کرد: فرمانداران بر اساس وظیفه قانونی و حوزه اختیارات می‌توانند نسبت به ارائه گزارش اقدام کنند از این‌رو اگر در برخی از مناطق موضوعاتی مورد غفلت واقع شده است، باید نقش دیگر دستگاه‌ها نیز در این اقدام در نظر گرفته شود اما فرمانداران تمامی شهرستان‌ها این آمادگی را دارند تا در صورتی که دستگاه‌های مربوطه در راستای حفظ منابع آبی اقدامات قانونی خود را انجام دهند، فرمانداران نیز بر حسب قانون وظایف محوله را تمام و کمال انجام دهند.

مدیرکل محیط زیست فارس نیز گفت: سال گذشته مقرر شده بود میزان کشت برنج کاهش یابد اما اکنون در استان کشت برنج از ۲۵ هزار هکتار به ۲۶ هزار هکتار رسیده که این امر نشان می‌دهد در کارگروه‌های حفظ منابع آب، هیچ رخداد مثبتی انجام نشده است.

حمید ظهرابی اضافه کرد: برخی از مسئولان سیاسی، انتظامی و فرمانداران در راستای حفظ منابع آبی موانعی ایجاد کرده‌اند که مانع از اجرای این طرح شده، چرا که بایداین افراد نیز در راستای حفظ منابع آبی استان و مبنای اقدامات انجام شده ارائه توضیحات کنند.

دیدگاه