بازگشت بیدودها به خیابان‌های شیراز

  • 04 خرداد 1399 - 8:31
بازگشت بیدودها به خیابان‌های شیراز

پس از گذشت ۲ ماه از جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی بیدود به دلیل شیوع کرونا اکنون مدیران شهری شیراز اعلام کردند که بعد از تعطیلات عید سعید فطر، دوباره این دوچرخه‌های نارنجی به خیابان‌های شیراز باز می‌گردند.

مجتبی زوربخش، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: با شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری (اپیدمی) شدن این ویروس با هدف حفظ سلامت شهروندان تصمیم بر این شد فعالیت تمام سرویس‌های حمل و نقل به غیر از تاکسی متوقف شود، به همین سبب بنا به تصمیم مشترک اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار این کلانشهر، مقرر شد که دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی جمع‌آوری شوند.

زوربخش افزود: بعد از ایام عیدفطر با هدف سرویس‌دهی برای سفرهای کوتاه و میان مسافت درون شهری، از نو فعالیت این دوچرخه‌ها آغاز خواهد شد.

زوربخش با اشاره به تدوین پروتکل‌های بهداشتی ستاد مرکزی مبارزه با کرونا، گفت: سامانه حمل و نقل شهرداری برای فعالیت و راه‌اندازی مجدد دوچرخه‌ها و ایستگاه‌ها برنامه‌های منظمی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری درون شهری و ۱۸ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری کوهستانی در شیراز ایجاد شده است، اظهار داشت: کاربران نیز ملزم هستند پروتکل‌ها و دستورالعملی‌های بهداشتی اعم از (استفاده از دستکش و ماسک) را رعایت کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه افزایش پهنه‌بندی و محدوده فعالیت این دوچرخه‌ها گسترش پیدا می‌کند، گفت: تعرفه خدمت‌رسانی دوچرخه‌های اشتراکی بیدود بدون تغییر و با همان تعرفه قبل انجام می‌شود و افرادی که پیشتر ثبت‌نام انجام دادند، مشکلی برای استفاده از این وسیله نقلیه ندارند.

زوربخش با اشاره به افزایش تعداد ایستگاه‌ها و تعداد دوچرخه‌ها در سطح شهر، ابراز امیدواری کرد که بر اساس برنامه زمانبندی این مهم به زودی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در بین تمام سامانه‌های حمل و نقل، بهترین سامانه که بدون آلودگی هواست، استفاده از دوچرخه ‌های اشتراکی است، از سوی دیگر رفت و آمد با دوچرخه در محیط باز و به صورت تک سرنشین موجب رعایت فاصله‌گذاری می‌شود و خطر ابتلا به کرونا را نیز کاهش می‌دهد.

زوربخش، با اشاره به اینکه با مطالعات انجام شده در کشورهای جهان، دوچرخه‌سواری به عنوان مهم‌ترین راهکار برای دور ماندن از کرونا مدنظر است، گفت: استفاده از دوچرخه می‌تواند بهترین روش خودمراقبتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا باشد، چراکه دوچرخه‌سواران نه تنها به طور خودکار فاصله خود را از دیگران حفظ می‌کنند، حتی اگر خودشان آلوده به ویروس کرونا باشند، قدرت محافظت بیشتری در برابر دیگران دارند.

سی‌ام آذرماه ۹۸ آیین رونمایی از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز برگزار و این سامانه حمل و نقل عمومی پا به خیابان‌های شیراز گذاشت اما با شیوع کرونا این دوچرخه‌ها از سطح شیراز جمع آوری شد.

دیدگاه