اعتبار دفترچه‌های تامین اجتماعی الکترونیکی شد

  • 01 خرداد 1399 - 19:51
اعتبار دفترچه‌های تامین اجتماعی الکترونیکی شد

مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس گفت: روش مراجعه حضوری برای تامین اعتبار دفترچه‌های درمانی از امروز (یکم خرداد ۹۹) حذف و روش الکترونیکی از طریق سامانه استحقاق درمان جایگزین آن شد.

ابراهیم کشاورز افزود: با هدف حذف تدریجی دفترچه درمانی و به منظور ایجاد رضایتمندی و تسهیل در ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان در همه مراکز درمانی و همچنین برای کاهش مراجعه بیمه شدگان، در گام نخست درج اعتبار دفترچه‌های درمانی حذف و اخذ استحقاق درمان از طریق سامانه استحقاق درمان جایگزین آن شد.

وی ادامه داد: از امروز (یکم خرداد ۹۹) فرآیند تامین اعتبار دفترچه درمانی حذف شده و نیازی به مراجعه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان به شعب و کارگزاری‌های رسمی سراسر استان فارس برای تمدید اعتبار دفترچه درمانی نخواهد بود.

مدیر کل تامین اجتماعی فارس با اشاره به چگونگی اخذ استعلام برخورداری از حمایت های درمانی اظهار داشت: بررسی و کنترل استحقاق درمان بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان ضمن رعایت اصول و قواعد بیمه‌ای در بخش سرپایی در همه مراکز درمانی با استفاده از یکی از روش‌های جایگزین USSD، Mobile APP و سامانه medical.tamin.ir انجام می شود و راه‌اندازی سایر ابزارهای فنی استعلام برخورداری از حمایت‌های درمانی مانند، پیامک و سامانه‌های تحت وب دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

کشاورز در مورد فرآیند اخذ استحقاق درمان در بخش بستری نیز گفت: این فرآیند ضمن رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانی‌های درمانی سازمان‌های بیمه‌گر پایه همچنان به قوت خود باقی است.

مدیرکل تامین اجتماعی فارس بیان کرد: سامانه‌های استعلام استحقاق درمان به نحوی طراحی شده است که در صورت استعلام از سوی مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از پزشکان، بیمارستان‌ها و مراکز پاراکلینیک، دارا بودن یا دارانبودن استحقاق درمان را در تاریخ استعلام اعلام کرده و کُد رهگیری نیز برای آنان صادر می‌کند.

وی اظهار داشت: در این سامانه برای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی امکان آگاهی از تاریخ استحقاق درمان نیز پیش‌بینی شده و در صورت استعلام شخص بیمه شده، تاریخ اتمام استحقاق درمان نیز به وی اعلام می‌شود و در صورتی‌که بیمه شده و مستمری‌بگیر به هر دلیل به وضعیت استحقاق درمان خود معترض باشد، می‎تواند از طریق تماس با سامانه ۱۴۲۰ سازمان‎ تامین‌اجتماعی نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنند.

کشاورز ادامه داد: همه مراکز درمانی طرف قرارداد اعم از پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز پاراکلینیک، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها موظف به کنترل استحقاق درمان از یکی از روش‌های نامبرده می‌باشند، ضمن اینکه اخذ استحقاق درمان در بخش بستری با رعایت اصول و قواعد رفع همپوشانی‌های درمانی سازمان‌های بیمه‌گر پایه، به قوت خود باقی است.

مدیر کل تامین اجتماعی فارس همچنین با اشاره به نحوه استعلام برخورداری فرزندان پسر و دختر بیمه شدگان از حمایت‌های درمانی بیان کرد: در صورتی‌که فرزندان ذکور بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران (۱۹ سال تمام) به دلیل عدم ارائه گواهی تحصیلی معتبر دانشگاهی و همچنین فرزندان اناث آنان به جهت عدم ارائه اصل شناسنامه، در سرویس استحقاق درمان “فاقد حمایت درمانی” باشند، تا زمان برقراری تعامل الکترونیکی با پایگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ارائه خدمات درمانی برای این دسته از فرزندان مطابق ضوابط و روال جاری انجام خواهد شد.

دیدگاه