تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

یزد؛ رتبه اول اهدای عضو در ایران

  • 01 خرداد 1399 - 19:46
یزد؛ رتبه اول اهدای عضو در ایران

دکتر محمدرضا پورشمسی، مسئول اداره فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: استان یزد در سال ۹۸ رتبه اول اهدای عضو در کشور را کسب کرد.

به گفته پورشمسی، در سال گذشته ۴۷ مورد اهدای عضو در استان یزد انجام شده و از سال ۱۳۹۲ که اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی در استان یزد به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده، تاکنون ۲۱۰ مورد اهدا عضو در استان انجام شده است.

او گفت: هشت عضو اصلی بدن از جمله کبد، کلیه، قلب و ۵۳ مورد عضو غیر اصلی از جمله تاندون، از یک فرد دچار مرگ مغزی شده می‌تواند اهدا و افراد زیادی را از معلولیت و مرگ نجات دهد.

در دو ماهه نخست سال جاری ۴ مورد اهدای عضو در یزد انجام شده.

مسئول اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: هموطنان می‌توانند با مراجعه به سایت https://www.ehdacenter.ir/fa برای ثبت نام و گرفتن کارت اهدا عضو اقدام کنند.

دکتر محمدرضا پورشمسی خاطرنشان کرد: همچنین افراد می‌توانند با ارسال شماره ملی خود به سامانه پیامکی ۳۴۳۲ و یا با با مراجعه به بیمارستان شهید رهنمون بخش پیوند نسبت به دریافت کارت اهدا عضو اقدام کنند.

تعداد اهدای عضو در ایران: کمتر از ۱۰۰۰ مورد در سال

مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت سال گذشته گفته بود که تعداد سالانه اهدای عضو در کشور کمتر از ۱۰۰۰ مورد است.

به گفته او، مرگ و میر ناشی از تصادفات حدود ۱۶ هزار نفر در سال است که تعداد ۲۵۰۰ تا ۴ هزار نفر از آن‌ها قابل پیوند هستند.

او با اشاره به آمار بالای تصادف جاده‌ای و مرگ مغزی در ایران گفته که در صورت «فرهنگسازی برای اهدای عضو» امکان نجات زندگی بیماران بیشتری وجود دارد.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت می‌گوید: کسب رضایت اهدای عضو از خانواده افراد مرگ مغزی شده در ایران بین شش تا ۹۰ ساعت زمان می‌برد؛ درحالی‌که این زمان در کشورهای پیشرفته تنها یک تا دو ساعت است.

بر پایه آمارها، در سطح جهانی رقمی نزدیک به ۵۰ درصد بیماران مرگ مغزی، اعضای بدنشان اهدا می‌شود اما در ایران این رقم شش درصد است.

اولین اهدای عضو در ایران

پیوند کلیه در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۴۷ انجام شد و تا سال ۱۳۵۷ خورشیدی ۸۰ پیوند کلیه در کشور صورت گرفت. در سال ۱۳۷۹ نیز قانون پیوند اعضا از فرد مرگ مغزی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در سال ۱۳۸۲ نخستین شبکه اهدای عضو در کشور دایر شد. از شروع انجام پیوند کلیه در کشور بیش از ۹۰ درصد پیوندها از فرد زنده صورت می‌گرفت اما هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد پیوند کلیه‌ها از افراد مرگ مغزی است.

مقایسه ایران با دنیا از نظر اهدای عضو

اسپانیا رتبه اول دنیا از نظر اهدای عضو را دارد و ایران از این نظر در رتبه ۳۸ دنیا قرار گرفته است. پرتغال،‌ بلژیک، کرواسی و آمریکا چهار کشور دیگری هستند که پس از اسپانیا بیشترین اهدای عضو را در سال دارند.

بر پایه آمار وزارت بهداشت، از سال ۱۳۷۹ تا پایان سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۵ هزار و ۱۰۰ پیوند در ایران انجام شده که از این رقم، ۲۲هزار و ۵۵۳ پیوند عضو از اهداکنندگان مرگ مغزی، ۱۳هزار و ۳۴۶ پیوند کلیه، هفت‌هزار و ۳۵۴ پیوند کبد، هزار و ۳۰۳ پیوند قلب، ۳۲۰ پیوند پانکراس، ۱۶۷ پیوند ریه و ۶۳ پیوند روده بوده است.

همچنین نزدیک به ۷۰ درصد از اهداکنندگان مرگ مغزی مرد و بیش از ۳۰ درصد از آن‌ها زن بوده‌اند.

میانگین سنی اهداکنندگان مرگ مغزی در سال ۱۳۹۸ در ایران برابر ۳۹.۳ سال بوده که در مقایسه با سال ۱۳۹۷ که این عدد ۳۸.۴ بوده است، نزدیک به یک سال افزایش را نشان می‌دهد. میانگین سنی اهداکنندگان در مردان ۳۹.۱ و در زنان ۳۹.۷ سال بوده است.

دیدگاه