دفاع سخنگوی شورای شهر شیراز از مصوبه استخدام در شهرداری

  • 30 اردیبهشت 1399 - 18:13
دفاع سخنگوی شورای شهر شیراز از مصوبه استخدام در شهرداری

سعید نظری، سخنگوی شورای شهر شیراز در خصوص اظهاراتی که به تازگی علیه آزمون استخدامی شهرداری شیراز بیان شده، گفت: شورا به شهرداری شیراز اجازه داده که برای دریافت مجوز از سوی دولت با هدف جذب ۳۰۰ نیروی جدید رسمی از طریق برگزاری آزمون سراسری و فراخوان عمومی اقدام کند.

مصوبه اخیر شورای شهر شیراز مبنی بر تبدیل وضعیت تعدادی از نیروهای شرکتی و جذب ۳۰۰ نیروی جدید در شهرداری شیراز با حاشیه‌هایی همراه بوده است.

موضوع تبدیل وضعیت و جذب ۳۰۰ نیرو جدید برای شهرداری شیراز پیش تر و در اواخر اسفند ۹۸ با امضای برخی اعضا و در قالب طرح نیز مورد بررسی شورای این شهر قرار گرفته و توانسته بود رای اکثریت اعضا را به دست آورد اما ایراد فرمانداری شیراز مبنی بر اینکه باید این مساله در قالب لایحه و نه طرح مصوب شود این موضوع را دیگر بار به صحن شورا آورد.

موضوع تبدیل وضعیت و جذب نیرو برای شهرداری شیراز دوباره در نیمه‌های اردیبهشت جاری در دستور کار شورای شهر شیراز قرار گرفت تا اینکه بالاخره لایحه یک فوریتی با امضای شهرداری شیراز تحت عنوان ساماندهی نیروی انسانی ۱۳ اردیبهشت ۹۹ به تصویب اکثریت اعضای شورای شهر شیراز رسید.

این لایحه در حال حاضر برای تایید نهایی به فرمانداری شیراز ارجاع شده است.

در لایحه یک فوریتی ساماندهی نیروی انسانی شهرداری شیراز، شورا با تبدیل وضعیت یک هزار و ۴۲ نیرو از شرکتی به کارمندی موقت و همچنین جذب ۳۰۰ نیروی جدید با آزمون برای شهرداری موافقت کرده است.

مخالفم

تصویب این طرح در ابتدا صدای تک رای اصولگرای عضو شورای شهر شیراز را درآورد.

محمدتقی تذروی در ۲۴ اردیبهشت ۹۹ در نطق پیش از دستور خود در یکصد و سی و سومین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز گفت: متاسفانه مصوبه ای را به فرمانداری شیراز برده اند  مبنی بر جذب سیصد نفر خارج از مجموعه شهرداری و این سوال مطرح است که آیا در شهرداری افراد با تخصص و تجربه کم است؟

وی ادامه داد: امیدوارم فرماندار شیراز و دیگر مسئولان از اجرای این مصوبه جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: همچنین مصوب شده است که تعدادی از نیروهای شهرداری نیز تبدیل وضعیت شوند که ساز و کار این تبدیل وضعیت عملا نامشخص و غیر شفاف است و موجب نگرانی جمع کثیری از بدنه شهرداری شده که این اتفاق را تضییع حقوق خویش می دانند و اگر شفافیت و اخبار و اطلاعات بطور صحیح در اختیار آحاد مردم قرار نگیرد تا افراد واجد شرایط خود را با معیارها تطبیق دهند شاهد نارضایتی و نابرابری ها خواهیم بود.

تذروی همچنین عنوان کرد: شورایی که تصمیماتش را خارج از صحن علنی و در قم آباد و ساختمان فکرت و…  بدون حضور همه اعضای شورا می‌گیرد نخواهد توانست در امر جذب و تبدیل وضعیت،عدالت و شفافیت را لحاظ کند.

دیدگاه منتخب مجلس

جعفر قادری منتخب مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس یازدهم نیز اخیرا نامه‌ای خطاب به استاندار فارس را در صفحه شخصی خود منتشر کرد که در این نامه از استاندار خواسته که از انجام اقدامات غیرقانونی در خصوص تصویب لایحه ساماندهی نیروی انسانی شهرداری شیراز در شورا جلوگیری کند.

قادری در نامه خود خطاب به استاندار فارس آورده: همانطور که مطلع می باشید در حال حاضر تعداد زیادی از پرسنل زحمتکش شهرداری با سابقه چندین ساله همچنان بصورت نیروهای شرکتی فعال هستند که ضرورت دارد در چارچوب های قانونی فعالیت آن ها رسمیت یابد. در این میان انتشار خبرهایی مبنی بر تصویب موضوع بکارگیری ۳۰۰ نفر پرسنل جدید و تغییر وضعیت تعداد زیادی پرسنل جدید الورود  شورای اسلامی و شهرداری شیراز در روزهای اخیر، موجی از اعتراض و نگرانی را در شهرداری و سطح شهر بابت این رفتار سهم خواهانه ایجاد کرده است. لذا شایسته است استانداری بصورت جدی به این موضوع ورود پیدا کرده و از هرگونه اقدام غیرقانونی شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری شیراز  دراینخصوص جلوگیری نماید.

اگر مصوبه شورا باشد، مانعی نیست

این منتخب مردم شیراز چند روز بعد از این اظهار نظر در همان صفحه شخصی اینستاگرامی مطلبی منتشر کرد که بر این موضوع تاکید داشت که استخدام براساس آزمون همواره مورد حمایت بنده بوده و اگر مصوبه شورای شهر شیراز مبتنی بر قانون باشد مورد حمایت است.

در ادامه این مطلب آورده شده که قادری در پی تماس تلفنی رییس شورای شهر شیراز با منتخب مردم این شهر در مجلس یازدهم و اطلاع از مفاد مصوبه به کارگیری نیروی انسانی براساس قانون و برگزاری آزمون و در نظر گرفتن تخصص و مدرک تحصیلی اظهار داشت: استخدام براساس آزمون همواره مورد حمایت بوده و اگر مصوبه شورای شهر مبتنی بر قانون باشد نیز مورد حمایت است.

شرح مصوبه از زبان سخنگوی شورای شهر شیراز

سخنگوی شورای شهر شیراز در گفتگویی اختصاصی و تفصیلی با خبرنگار ایرنا به تشریح این موضوع پرداخت و گفت: شهرداری شیراز چندین مدل نیروی استخدامی دارد که شامل رسمی، قراردادی و پیمانی است که این نیروها بطور مستقیم با شهرداری قرارداد کاری دارند که این نیروها حجم کمی از کل شاغلین در شهرداری شیراز را تشکیل می دهند و اغلب نیز کارمندان باسابقه و در آستانه بازنشستگی هستند.

سعید نظری افزود: شهرداری شیراز مجموعه نیروهایی تحت عنوان شرکتی و حجمی نیز در اختیار دارد که شامل سه هزار نیرو شرکتی و چهار هزار نیروی حجمی می‌شود.

وی ادامه داد: پاکبان‌ها و نیروهای خدماتی و کارگری شهرداری شیراز زیرمجموعه مدل حجمی شاغل در شهرداری هستند و نیروهای شرکتی نیز با مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس در ادارات و سازمان های تابعه شهرداری مشغول کار دفتری بوده اما نیروی رسمی شهرداری نیستند و از طریق شرکت‌هایی جذب شده و با شهرداری همکاری دارند.

محدودیت استفاده از توان نیروهای شرکتی

سخنگوی شورای شهر شیراز اضافه کرد: مشکل فعلی که شهرداری در تامین نیروی انسانی با آن مواجه است این است که براساس قانون نمی توان به نیروهای شرکتی پست داد و این افراد نمی توانند مدیر و کارشناس باشند و یا حتی نظر کارشناسی در موضوعات مختلف ارایه دهند زیرا خلاف قانون است و سازمان بازرسی ایراد می‌گیرد.

او با اشاره به این مطلب که اغلب نیروهای رسمی شهرداری شیراز نیز در آستانه بازنشستگی قرار دارند،گفت: شهرداری شیراز در حال حاضر نمی تواند از ظرفیت عظیم نیروهای شرکتی که در این نهاد مشغول کار هستند و بیش از ۶۰ درصد آنها نیز مدارک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر دارند استفاده کند.

نظری با بیان اینکه این مشکل تنها مختص شهرداری شیراز نیست بلکه سایر شهرداری‌های کشور نیز با این مشکل روبه رو هستند، افزود: در حال حاضر ۶ مدیر سازمان‌های شهرداری شیراز از نیروهای شرکتی تعیین شده اند که سازمان بازرسی اخیرا به این موضوع ایراد گرفته و دستور به ترک کار این افراد را صادر کرده است و اینکه نباید این افراد پست داشته و یا کار مالی و کارشناسی در شهرداری انجام دهند.

او با بیان اینکه رؤسای شورای شهر کلانشهرها به همراه شهرداران شهرهای بزرگ ایران برای حل این مشکل با شخص وزیر کشور وارد مذاکره شده اند،اظهار داشت: وزیر کشور اجازه داده که شوراها برای این معضل تدبیری اندیشیده و تکلیف نیروهای شرکتی شهرداری ها را مشخص کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای حل این مشکل ابتدا باید لایحه ای مبنی بر ساماندهی نیروی انسانی شهرداری شیراز به تصویب شورای این شهر رسیده و بعد مجوزات لازم از سوی وزارت کشور اخذ شود،گفت: براین اساس اخیرا شورای شهر شیراز مصوبه‌ای داشته که هزار و ۴۲ نفر از نیروهای شرکتی شهرداری این کلانشهر با برگزاری آزمون داخلی، بررسی سوابق شغلی و ارتباط رشته تحصیلی با شغل مورد نظر و انجام مراحل گزینش و اخذ استعلامات لازم تبدیل وضعیت شده و قرارداد آنها از شرکتی به کار معین تبدیل شود.

جذب براساس قانون و با برگزاری آزمون سراسری است

نظری اظهار داشت: در این مصوبه همچنین به شهرداری شیراز اجازه داده شده که برای دریافت مجوز از سوی دولت با هدف جذب ۳۰۰ نیروی جدید رسمی از طریق برگزاری آزمون سراسری و فراخوان عمومی اقدام کند.

هیچ منع قانونی وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه هیچ منع قانونی در این خصوص وجود ندارد،گفت: این موضوع در حال طی مراحل قانونی است در حالی که برخی به دلیل عدم اطلاع از این موضوع اخیرا اقدام به حاشیه سازی کرده و بعد که متوجه موضوع شدند حرف خود را پس گرفتند.

نظری با بیان اینکه در دوره پنجم شورای شهر شیراز ۲۶۰ نفر نیروی جدید وارد این مجموعه شده که حدود ۸۰ نفر از آنها نیز در دوره شورای چهارم از طریق برگزاری آزمون جذب سازمان مترو شیراز شده اما روال اداری و آموزشی آن بگونه ای طی شده که در دوره فعلی شورا مشغول کار شده‌اند،عنوان کرد: متاسفانه برخی براساس اطلاعات ناقص اخیرا در این خصوص اظهار نظر کرده اند که بر اساس دیدگاه کارشناسی نیست.

وی اعلام کرد: در پی این حاشیه سازی ها دادستان شیراز نیز از سازمان بازرسی خواسته که به این موضوع ورود پیدا کند که اطلاعات در حال جمع آوری و ارسال به این نهاد است و سازمان بازرسی می تواند بر روند جذب و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شهرداری شیراز نظارت کامل داشته باشد.

نظری با بیان اینکه جای هیچگونه نگرانی در خصوص ساماندهی نیروهای شهرداری شیراز وجود ندارد،گفت: حقوق نیروهای شرکتی شهرداری شیراز در حال حاضر تقریبا نصف حقوق کارمندان رسمی و قراردادی شهرداری است و مزایای کارکنان رسمی را نیز ندارند در صورتی که این افراد کاری همانند بقیه انجام می دهند.

مقایسه میزان جذب نیروی انسانی بین شورا چهارم و پنجم

وی در ادامه بیان کرد: براساس مستندات موجود نیروهای بکارگرفته شده در شهرداری شیراز در سال ۹۰ تعداد ۱۶۷ نفر در سال ۹۱ تعداد ۳۶۰ نفر،سال ۹۲ تعداد ۵۹۳ نفر، سال ۹۳ تعداد  هزار و ۱۷۵ نفر،سال ۹۴ تعداد ۴۵۴ نفر و سال۹۵ تعداد ۴۰۳ نفر بوده است.

نظری اضافه کرد: در پنج ماه اول سال ۹۶ که پایان کار شورای چهارم و قبل از شروع فعالیت شورای پنجم بوده نیز ۳۴۱ نفر در شهرداری استخدام شده اند و در هفت ماه دوم همین سال و  پس از شروع فعالیت شورای پنجم نیز  ۶۹ نفر وارد این مجموعه شدند.

او اظهار داشت: در سال ۹۷ تعداد ۱۲۳ نفر و سال ۹۸ تعداد ۸۶ نفر در شهرداری شیراز مشغول کار شده‌اند.

سخنگوی شورای شهر شیراز گفت: تعدادپستهای شهرداری شیراز تا سال ۱۳۹۴حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر بوده که در این سال به دوبرابر و به تعداد سه هزار و ۶۰۰ پست افزایش می یابد.

دیدگاه