احتمال تخریب گودخانه ۳۰۰ ساله شیراز

  • 28 اردیبهشت 1399 - 18:38
احتمال تخریب گودخانه ۳۰۰ ساله شیراز

کمپین راه انداخته‌اند تا شاید بتوانند از تخریب «#گود_پولاد_شیراز» جلوگیری کنند، از ورزشکاران سنتی تا فعالان میراثی و علاقمندان به این ورزش باستانی، حتی طوماری هم امضا کرده‌اند. حالا اگر این قدم‌ها جواب دهد شاید دست‌کم از تخریب این بنای زندیه تا پایان هفته میراث فرهنگی جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، زورخانه پولاد درست در وسط بافت تاریخی قرار گرفته، شاید هم به همین دلیل از فضایی نسبتا کوچک برخوردار است، آن‌قدر که قدم‌زنان از شاه‌چراغ تا گودخانه را فقط با پنج دقیقه پیاده‌روی می‌توان سپری کرد، هر چند میراث فرهنگی هنوز همتِ ثبت کردن این بنای تاریخی را که از دوره‌ی زندیه به عنوان آب‌انبار استفاده می‌شده و بعد از حدود یک قرن به زورخانه تبدیل شده را ندارد.

روح الله (نیما) فلاحی – راهنمای گردشگری و فعال میراث فرهنگی – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، نگرانی‌ها برای تخریب این زورخانه‌ی قدیمی را به ورزشکاران سنتی این زورخانه هم تعمیم می‌دهد.

او می‌گوید: به نظر می‌رسد مدتی است روند تخریب و تغییر کاربری این بنای تاریخی توسط یکی از مالکان جدید آن در حال جدی‌تر شدن است، کسانی هم که آن‌جا ورزش می‌کنند با شنیدن خبر احتمالِ جدی تخریب این زورخانه طوماری را امضا کرده و درخواست جلوگیری از تخریب آن را دارند.

وی با بیان این‌که این بنای قدیمی در دوره‌ی پهلوی بازسازی شده است، می‌گوید: آن بنا دو مالک داشته، که یکی از آن‌ها زمانی که فوت می‌کند سهم خود را وقف می‌کند. بخش دوم بنا نیز بعد از درگذشت مالک دوم به ورثه می‌رسد که آن‌ها نیز سهم خود را به مالک کنونی می‌فروشند، او نیز به دنبال ایجاد کاربری جدید و تخریب بناست.

آب انبار هم دوره با بازار وکیل را تخریب می‌کنند

حسین غرقی – رییس هیات ورزش های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان فارس – نیز در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: زورخانه‌ی «پولاد» در اواخر دوره‌ی زندیه به عنوان آب انبار و در کنار مسجد وکیل، بازار وکیل ساخته شد که بعد از حدود ۱۳۰ سال به زورخانه تبدیل شد و اکنون نیز در حدود ۱۶۰ سال است که به عنوان زورخانه استفاده می‌شود.

او با تاکید بر این‌که این بنا، اکنون به عنوان یکی از پنج زورخانه‌ی فعالِ قدیمی ایران شناخته می‌شود، ادامه می‌دهد: به دلیل همجواری آن با امامزاده «سید عبدالله» به زورخانه سید عبدالله نیز شناخته شده است و از سوی دیگر پهلوان‌های زیادی مانند «مرشد محمود خداپرست»، «حاج محمدکاظم دلاوری»، «حاج ملاعلی سیف» و «پهلوان خلیل عقاب» از این مکان تاریخی سر بیرون آورده‌اند.

وی با اشاره به این نکته که در حال حاضر عملکرد مالک بنا، در هاله‌ای از ابهام است، بیان می‌کند: هیات ورزش‌های زورخانه‌ای شهر شیراز اقدامات خود را برای جلوگیری از تخریب این بنا از طریق میراث و شهرداری آغاز کرده است و ما همه تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.

دیدگاه