شکارچیان در پارک ملی بمو شیراز دستگیر شدند

  • 23 اردیبهشت 1399 - 19:05
شکارچیان در پارک ملی بمو شیراز دستگیر شدند

علی آرندی، رئیس پارک ملی بمو شیراز گفت: محیط بانان حافظ محیط زیست در این پارک شکارچیان سابقه دار که با تیراندازی به ایجاد درگیری با محیط بانان مبادرت کرده بودند را دستگیر کردند.

آرندی با اشاره به درگیری محیط بانان با شکارچیان در این پارک افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست در حین گشت و کنترل شبانه متوجه حضور شکارچیانی شدند که قصد داشتند در تاریکی شب با نصب پروژکتور اقدام به شکار کنند.

آرندی افزود: ماموران محیط زیست با اطلاع از حضور شکارچیان در منطقه حضور یافتند و اقدام به دستگیری تعدادی از شکارچیان کردند ، در این میان یکی از شکارچیان مسلح به سمت محیط بانان آتش گشود و اقدام به درگیری مسلحانه کرد ، اما محیط بانان با وجود تاریکی شب و تیراندازی متخلفین با تعقیب و گریز مناسب شکارچیان غیر قانونی را دستگیر کردند.

رییس پارک ملی بمو شیراز افزود: از این متخلفان یک قبضه اسلحه ژ ۳، و دوربین شکاری و پروژکتور کشف و ضبط گردید و پرونده متخلفان جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شده است.

پارک ملی بمو با وسعت ۴۸ هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

این پارک در سال‌ ۱۳۴۱ تحت‌ عنوان‌ منطقه‌ شکار ممنوع‌ با وسعتی‌ حدود ۱۰۰ هزار هکتار توسط کانون‌ شکار ایجاد شد و در سال‌ ۱۳۴۶ پس‌ از تشکیل‌ سازمان‌ شکاربانی‌ و نظارت‌ بر صید منطقه‌ شکار ممنوع‌، به‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ و سپس‌ به‌ پارک‌ وحش‌ بمو تغییر نام‌ داد و بالاخره‌ در سال‌ ۱۳۵۴ با ایجاد سازمان‌ حفاظت‌ محیط زیست‌، این‌ منطقه‌ که‌ وسعت‌ آن‌ معادل‌ ۴۸۶۷۸ هکتار بود به‌ نام‌ پارک‌ ملی‌ بمو تغییر نام داد.

پارک ملی بمو از لحاظ شمار حیوانات و تنوع حیات‌وحش، بعد از پارک‌های ملی گلستان و ارومیه در مقام سوم اهمیت قرار دارد. در زیستگاه طبیعی بمو، علاوه بر پلنگ، پستاندارانی از جمله، آهو،گراز، قوچ و میش، بز و پازن و پرندگانی همچون عقاب طلایی زندگی می‌کنند و کفتار، گربه جنگلی، گربه وحشی و جغد کوچک و شاه بوف از دیگر حیوانات این منطقه هستند. شمار پلنگ‌های این منطقه در سال ۹۲ شش قلاده برآورد شده‌است.

این پارک ملی دارای ۱۱۲ گونه جانوری ۶۹ گونه پرنده و ۲۱ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده و ۳ گونه دو زیست و همچنین گونه‌های مختلف گیاهی است.

دیدگاه