انتقاد نماینده مجلس: برخی پزشکان متخصص در ایران روزانه 100 بیمار ویزیت می‌کنند

  • 16 فروردین 1396 - 14:54
انتقاد نماینده مجلس: برخی پزشکان متخصص در ایران روزانه 100 بیمار ویزیت می‌کنند

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید برخی پزشکان در ایران روزانه تا ۱۰۰ بیمار را ویزیت می‌کنند. به گفته او ویزیت این شمار از بیماران باعث «کاهش کیفیت خدمات درمانی» می‌شود و پزشک نمی‌تواند جزییات و ابعاد بیماری را تشخیص دهد.

قربانی امروز به خبرگزاری ایلنا گفت که اگر پزشک متخصص زمان کافی برای هر بیمار اختصاص دهد، قطعا نمی‌تواند بیش از ۱۰ یا ۱۵ بیمار را معاینه کند.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان افزود: دولت و دانشگاه علوم پزشکی باید نظارت‌های لازم را انجام دهد تا پزشکان نتوانند در طول روز بیشتر از حد استاندارد بیمار ویزیت کنند و در این صورت با آن‌ها برخورد قانونی کنند.

به گفته او، در صورتی که نهادی نظارتی بر تعداد بیماران ویزیت شده در طول یک روز توسط پزشکان داشته باشد وضعیت درمانی بیماران بهتر می شود.

قربانی گفت: در صورت نظارت بر تعداد بیماران ویزیت شده توسط هر پزشک، امکان اشتغال برای پزشکان دیگر هم که به دلیل اشباع بازار کار به فعالیت‌های دیگری مشغول‌اند، ایجاد می‌شود.

محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت سال گذشته گفته بود که بر اساس استانداردهای ویزیتی که در مصوبه هیات وزیران آمده، در بخش خصوصی، موسسات غیر دولتی و دولتی که وابسته به وزارت بهداشت نیستند، مدت زمان ویزیت یک پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، پزشک متخصص ۲۰ دقیقه، پزشک فوق تخصص ۲۵ دقیقه و ویزیت روانپزشک ۳۰ دقیقه است.

با این حال زمان ویزیت اعلام شده در اغلب موارد توسط پزشکان رعایت نمی‌شود.

خبرگزاری مهر در گزارشی در این خصوص نوشته است بررسی ها و مشاهدات میدانی نشان می دهد که بیشترین زمان در مطب پزشکان عمومی و متخصص، حداکثر ۱۰ دقیقه است. البته در برخی مطب های پزشکان عمومی، این مدت به ۳ تا ۴ دقیقه هم می رسد و پزشک فقط با گرفتن شرح حال از بیمار، برای او نسخه تجویز می کند. همین وضعیت بعضا در مطب پزشکان متخصص هم مشاهده می شود.

بررسی‌ها در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که زمان معاینه هر بیمار از ۱۸ دقیقه در سال ۱۹۹۷ به حدود ۲۱ دقیقه در سال ۲۰۰۵ و به بیش از ۲۲ دقیقه در سال ۲۰۰۷ افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش دیگری در سال ۲۰۱۱، بیشترین زمان معاینه در ایالات متحده مربوط به رشته‌های تخصصی داخلی مغز و اعصاب، رادیولوژی و متخصص بیهوشی (در کشورهای غربی بیماران قبل از جراحی بایستی توسط متخصص بیهوشی معاینه شوند) با حدود ۲۵ دقیقه یا بیشتر بوده است. این گزارش نشان داد که پزشکان خانم وقت بیشتری را صرف معاینه بیمارانشان می‌کرده‌اند.

همچنین در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در آلمان صورت گرفته است حدود ۲۰ درصد پزشکان بیش از ۲۰ دقیقه را برای ویزیت هر نوع بیماری اختصاص داده‌اند.

همچنین زمان میانگین معاینه پزشکان عمومی در بلژیک ۱۵ دقیقه و در سوئیس حدود ۱۶ دقیقه گزارش شده است.

میانگین زمان ملاقات بیماران در استرالیا توسط پزشکان عمومی بین ۱۳.۵ تا ۲۳ دقیقه بوده است و پزشکان عمومی انگلیسی بیماران خود را در مطب بین ۱۷ تا ۲۴ دقیقه معاینه می‌کنند.

دیدگاه