آمار مبتلایان به کرونا در ایران از ۱۰ هزار نفر فراتر رفت

  • 22 اسفند 1398 - 17:55
آمار مبتلایان به کرونا در ایران از ۱۰ هزار نفر فراتر رفت

وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه، ۲۲ اسفند، در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرد ۱۰ هزار و ۷۵ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا هستند و شمار قربانیان این بیماری ویروسی به ۴۲۹ تن رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت که ۷۵ مورد از افرادی که در مراقبت‌های ویژه بودند در چند روز اخیر درگذشته‌اند.

به گفته کیانوش جهانپور، از ۱۰ هزار و ۷۵ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند سه هزار و ۲۷۶ نفر بهبود یافته‌اند و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

او تاکید کرد که تعداد مبتلایان در حال افزایش است و شیب نزولی در نمودار افزایش مبتلایان نداریم.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، اقدامات مداخله‌ای در برخی نقاط «موفق» بوده به طوری که اکنون «در چند استان حتی تخت خالی در بیمارستان‌ها داشته‌ایم.»

به گفته کیانوش جهانپور، موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تفکیک استان‌ها بدین قرار است: مورد جدید در استان‌های تهران (۳۰۳ مورد)، اصفهان (۴)، قم (۴۲)، مازندران (۷۹)، گیلان (۸۴)، مرکزی (۸۸)، سمنان (۴۰)، قزوین (۴۲)، گلستان (۲۵)، البرز (۷۴)، لرستان (۲۵)، آذربایجان شرقی (۷)، فارس (۲۹)، یزد (۲۱)، خوزستان (۳۱)، خراسان رضوی (۲۹)، خراسان شمالی (۰)، زنجان (۱۷)، خراسان جنوبی (۱۲)، اردبیل (۱۴)، کردستان (۹)، همدان (۱۲)، آذربایجان غربی (۱۹)، هرمزگان (۰)، ایلام (۷)، کرمانشاه (۲۰)، کرمان (۷)، سیستان و بلوچستان (۶) و چهارمحال و بختیاری (۱۱ مورد) بوده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز پیش از ظهر پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «خوشبختانه موج ورود به نسبت خروج روند شیوع کرونا در گیلان و قم و دیگر نقاط موجود منفی شده است و استانی نداریم که در آن شاهد امواج طوفانی این بیماری باشیم.»

او توضیحی در مورد «دیگر نقاط موجود» نداد اما اظهارت او در مورد استان گیلان در حالی بیان می‌شود که آمارهای رسمی وزارت بهداشت تصویر دیگری را ترسیم می‌کند.

وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی نیز اعلام کردند که از یک هفته پیش از صندوق بین‌المللی پول ۵ میلیارد دلار کمک درخواست کرد‌ه‌اند. همچنین ایران در نامه‌ای به سازمان ملل خواهان لغو تحریم‌های آمریکا شده است
این اولین بار در حدود پنجاه سال اخیر است که ایران از صندوق بین‌المللی پول چنین درخواستی می‌کند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید که آخرین بار که ایران از این صندوق وام گرفته است سال ۱۹۶۲(۱۳۴۱ خورشیدی) بوده است.

محمد جواد ظریف در توییتی نوشت که رئیس صندوق بین‌المللی پول گفته است که به کشورهایی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اند “از طریق ابزارهای مالی فوری حمایت می‌کند” و بانک مرکزی ایران “درخواست دسترسی فوری به این امکان را مطرح کرده است.”

عباس موسوی،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز ا در توییتی نوشت که آقای ظریف در نامه ای خطاب به آنتونیو گوترش، “دبیر کل سازمان ملل متحد که رونوشت آن برای روسای سازمان های بین‌المللی و وزرای امور خارجه همه کشورها ارسال شد بر ضرورت رفع تمامی تحریم های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران برای مقابله با کرونا تاکید کرد.”

آقای ظریف همچنین در توییت دیگری با عنوان “فوری” فهرستی از اقلام مورد نیاز ایران را منتشر کرد. ده میلیون دست “تجهیزات حفاظتی شخصی” شامل کلاه، ‌دستکش و ماسک و لباس مخصوص و صد میلیون جفت دستکش یکبار مصرف، ۱۶۰ میلیون ماسک از جمله اقلامی است که در فهرست وزیر خارجه آمده است.

دیدگاه