تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

«اگر قرنطینه شروع نشود و تعطیلی‌ها لغو شود، کرونا سونامی‌وار پیش می‌رود»

  • 07 اسفند 1398 - 14:00
«اگر قرنطینه شروع نشود و تعطیلی‌ها لغو شود، کرونا سونامی‌وار پیش می‌رود»

دکتر هاشم رفیعی‌تبار، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و پایه‌گذار علم نانو فناوری ایران هشدار داده که اگر قرنطینه شروع نشود و تعطیلی ها لغو شود، کرونا سونامی‌وار پیش می‌رود.

دکتر هاشم رفیعی‌تبار به خبرگزاری ایسنا گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که شهرهای بزرگ را باید قرنطینه کنیم، در غیراین‌صورت شیوع این بیماری سونامی‌وار پیش می‌رود. تعارفات را باید کنار بگذاریم. سرآمدهای جامعه پزشکی کشور باید رهبری این بحران را به عهده بگیرند.

وی با اشاره به اینکه کنترل این مساله از نصیحت و ارشادهای فردی خارج است، افزود: اصول تغذیه‌ای مطرح شده مانند مصرف سیر و زنجبیل و … اگرچه ممکن است به تقویت بنیه بدنی افراد کمک کند، ولی نمی‌تواند از بروز کروناویروس جدید پیشگیری کند، چراکه DNA آن هنوز شناخته شده نیست. الان دوران علم است و باید با این بحران به صورت علمی و مستند برخورد شود.

دکتر هاشم رفیعی‌تبار ادامه داد: مدیریت این بحران باید از شهرداری و استانداری و یا احیاناً یک وزراتخانه به یک اتاق فکر متشکل از دانشمندان برجسته کشور انتقال یابد که انجام دستوراتشان اجباری باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: بی‌توجهی به اصول جدی بهداشتی و پیشگیری به یک فاجعه ملی منجر می‌شود. باید تمهیدات ضربتی و اجرایی در نظرگرفته شود، نقش وزارت بهداشت در این شرایط تنها نصیحت و ارشاد نیست و با وضعیت رو به بحران جامعه این اقدامات قطره چکانی جوابگو نیست.

این استاد پیشکسوت دانشگاه گفت: دولت باید تمام مراکز تجمع اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، اماکن مقدس و سینماها را تا اطلاع ثانوی دربست تعطیل کند. دوم، از نیروی انتظامی برای کنترل عبور و تردد بین شهری استفاده شود. سوم شهروندان به اجبار باید از ماسک ‌و دستکش استفاده کنند.

دیدگاه