شهردار شیراز: پذیرای سرمایه‌گذاری دانمارک در شیراز هستیم

  • 16 بهمن 1398 - 9:18
شهردار شیراز: پذیرای سرمایه‌گذاری دانمارک در شیراز هستیم

شهردار شیراز در دیدار با سفیر دانمارک در ایران عنوان کرد: فرصت‌های سرمایه گذاری مناسبی در حوزه مدیریت شهری همچون حمل و نقل، گردشگری، هوشمندسازی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در شیراز وجود دارد و آمادگی داریم که در این حوزه‌ها با کشور دانمارک همکاری کنیم.

دانمارک کشوری است در شمال اروپا و پایتخت آن کپنهاگ است. دانمارک دارای دولت رفاه‌است و از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول جهان قرار دارد. دانمارک از نظر درآمد سرانه در رتبه هفتم جهان قرار دارد و در بررسی‌های سالانه، مردم آن مکرراً به عنوان «راضی‌ترین» مردم جهان اعلام می‌شوند و همچنین در سال ۲۰۱۶ شرکت یونیورسام با انتشار شاخص سالانه شادی، کشور دانمارک را در رتبه نخست شادترین و راضی‌ترین نیروی کار در دنیا قرار داد. این کشور به عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان به‌شمار می‌آید.

حیدر اسکندرپور سه‌شنبه ۱۵ بهمن در دیدار با دانی آنان، سفیر دانمارک در جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر وجود جاذبه و آمادگی برای حضور سرمایه‌گذاران دانمارکی در شیراز، افزود: سرمایه گذاران این کشور را به سرمایه گذاری در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری دعوت می‌کنم.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها می‌توانند مستقل از مسائل سیاسی در حوزه مسائل مدیریت شهری با یکدیگر همکاری کنند، افزود: در شرایط کنونی شهرداران کلانشهرها می‌توانند روابط بین شهری را افزایش دهند و شیراز نیز تجارب خوبی در برقراری ارتباط با شهرهای اروپایی همچون درسدن آلمان دارد.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران آمادگی تبادلات فرهنگی با کشورهای اروپایی را دارد و می‌توانیم که با یکی از شهرهای مهم دانمارک پیمان خواهرخواندگی و روابط فرهنگی برقرار کنیم.

شهردار شیراز یکی دیگر از فرصت‌های همکاری شهرهای دانمارک با شیراز را برقراری تعاملات دانشگاهی دانست و افزود: دانشگاه شیراز جایگاه ویژه‌ای در بین دانشگاه‌های ایران و توانمندی بالایی برای برقراری ارتباط با دانشگاه‌های طراز اول جهان را دارد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه علاوه بر اینکه چالش‌هایی را برای ایران ایجاد کرده اما می‌تواند فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری را نیز فراهم کند، افزود: در استان فارس و شهر شیراز فرصت‌های سرمایه گذاری بسیاری وجود دارد و ایرانیان در دوران پس از تحریم و گشایش اقتصادی آن دسته از کشورها و سرمایه گذارانی که در روزهای سخت کنارشان بودند را فراموش نمی‌کنند و قطعاً با آنها مبادلات تجاری بیشتری خواهند داشت.

اسکندرپور در ادامه و با اشاره به لزوم ایفای نقشی پررنگ‌تر توسط اتحادیه اروپا در برجام، گفت: مردم ایران جایگاه ویژه‌ای برای اروپا در نظر دارند و معتقدند که این مجموعه کشورها می‌توانند از موضع منفعلانه خارج و نقشی جدی‌تر در برجام داشته باشند.

سفیر دانمارک در ایران نیز گفت: چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه مراسم افتتاح اتوبوس دیابت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و شهرداری برگزار خواهد شد؛ این اتوبوس، هفتمین اتوبوس دیابت در ایران است که با همکاری شرکت دانمارکی و مقامات محلی راه اندازی می‌شود.

دانی آنان اضافه کرد: در صورت تمایل شهرداری شیراز می‌توان با مشارکت شرکت‌های دانمارکی رویدادهایی به ویژه در حوزه غذای سالم برگزار کرد.

وی تبادلات فرهنگی را یکی دیگر از فرصت‌های مشترک همکاری دانست و افزود: مقرر شده در سپتامبر فستیوال فیلمی در ایران برگزار شود که در صورت امکان می‌توان این فستیوال را در شیراز نیز برگزار کرد.

سفیر دانمارک در ایران ضمن اشاره به اینکه نگاه مثبتی به برقراری ارتباط فرهنگی با ایران وجود دارد، اضافه کرد: پیش از این نیز در حوزه ارتباطات دانشگاهی همکاری‌هایی همچون کاوش‌های مشترک باستان شناسی، آموزش زبان فارسی به دانشجویان دانمارکی، پژوهش‌های مشترک در زمینه عصب شناسی و … انجام شده است.

دانی آنان با بیان اینکه به نمایندگی از دولت دانمارک از تحریم‌های علیه ایران به ویژه تحریم‌های ثانویه که تجارت خارجی را تحت تأثیر قرار داده، حمایت نمی‌کنم، افزود: متاسفانه تحریم‌ها منجر به خروج بسیاری از سرمایه گذاران از ایران شد و در صورت تغییر شرایط آمادگی همکاری با ایران همچون گذشته وجود دارد.

دیدگاه