هشدار درباره خطرات ساخت و ساز در دامنه دراک شیراز

  • 29 دی 1398 - 18:53
هشدار درباره خطرات ساخت و ساز در دامنه دراک شیراز

محمدرضا نسب عبداللهی

ــــــــــــــــــــ

عبدالمجید اسدی، زمین‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز هشدار داده که بافت اطراف بزرگراه دراک شیراز «گچی» است و می تواند باعث بروز خطر برای ساخت و سازها شود.

این زمین‌شناس گفت که در دامنه کوه دراک شیراز و بزرگراه کنار آن، غارهای بزرگ آهکی و گچی کشف شده‌ و ساخت سد تنگ سرخ در بالادست آن و آبگیری در آینده سبب بالا رفتن سطح آب زیرزمینی در این منطقه و از بین رفتن بافت گچی و آهکی این منطقه و در نتیجه کاهش استحکام زمین می شود.

اسدی افزود: پر کردن غارهای آهکی زیرین این منطقه و مقاوم‌سازی ساختمان‌های ساخته شده شاید حدود صدها میلیارد تومان هزینه داشته باشد که توجیه اقتصادی ندارد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مجوز ساخت‌و‌ساز جدید صادر نشود و زمین‌های این منطقه مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرند.

وی در خصوص گسل سبزپوشان در این منطقه نیز هشدار دارد و گفت:بررسی‌های ما نشان داد که حرکت گسل سبزپوشان در مناطقی مختلف است و نقاطی از آن قفل می‌شود که این قفل شدن‌ها در مناطقی دیگر باعث آزاد شدن انرژی و وقوع زلزله خواهد شد. در شرق این گسل یعنی منطقه مهارلو، بیشترین قفل‌شدگی و در غرب آن یعنی منطقه حسینی‌الهاشمی [بزرگراه دراک] و شهرک بهشتی، بیشترین تحرک وجود دارد و این زنگ خطری برای شیراز است.

پیش از این نیز نوذر امامی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز هشدار داده بود که زمین لغزش خطری جدی است که بخشی از ساخت و سازها در ارتفاعات شیراز را تهدید می‌کند.

طی یک دهه گذشته، حجم ساخت و ساز در محدوده ارتفاعات شمالغرب و شمال و برخی دیگر از ارتفاعات شیراز به شکل گسترده‌ای افزایش یافته و تقریبا تمام باغ‌های دیم واقع در این محدوده و دیگر اراضی مرتعی موجود، به آپارتمان‌های متعدد تبدیل شده است.

دیدگاه