کم آبی در بخشی از باغ‌های قصردشت

  • 05 دی 1398 - 9:46
کم آبی در بخشی از باغ‌های قصردشت

رییس اداره حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت شیراز گفت: با توجه به اینکه بخشی از باغ‌های قصردشت با کم آبی مواجه است برای آبرسانی به آنها، لایروبی و احیای قنات‌های قدیمی در دستور کار قرار گرفته است.

جهانبین میرزایی، قنات‌های فعال شیراز را در حال حاضر ۱۱رشته برشمرد و افزود: شیراز دارای حدود ۳۶۰ رشته قنات است که هم اینک بیش از ۸۰درصد آن‌ها از بین رفته است و با توجه به حفر چاه‌های عمیق، برخی از قنات‌ها نیز امروز کم‌آب است.

وی با بیان اینکه قنات‌ها از قدیم مالک خصوصی داشته‌اند، افزود: تمام قنات‌های محور چمران شیراز در مالکیت اشخاص است.

میرزایی ادامه داد: شهرداری قنات معین آباد را که به‌صورت کامل از بین رفته بود، احیا کرده است و هم‌اکنون در زمره قنات‌های بسیار فعال شیراز است.

رییس اداره حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت شیراز بیان کرد: پیش از هر اقدامی درباره باغ‌های کلانشهر شیراز، منافع عمومی در نظر گرفته می‌شود و بر این اساس هم تملک باغ‌های گروه یک با هدف جلب رضایت شهروندان صورت می‌گیرد.

میرزایی گفت: تغییر کاربری باغ‌های گروه یک در دستور کار شهرداری شیراز نیست و به هیچ عنوان به دنبال ایجاد فضایی برای باز کردن دست سوادگران در این عرصه نیستیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هکتار باغ از مجموعه باغ‌های قصردشت با هدف ایجاد فضای سبز همگانی در حال تملک است، افزود: تاکنون ۹ هکتار از این باغ‌ها تملک شده و ضلع شمالی آن که مشرف به خیابان شهید رادفر است، در حال سپری کردن مراحل قانونی است و این باغ پس از احیا به صورت باغ‌پارک در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

میرزایی ادامه داد: هیچ یک از درختان این باغ قطع نخواهد شد و بخش‌هایی از باغ که بر اثر خشکسالی و کم‌آبی‌های سال‌های اخیر آسیب دیده است، جایگزین می‌شود.

رییس اداره حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت شیراز با بیان اینکه بیشترین مشکل باغ‌های انتهای منطقه استحفاظی باغ‌های گروه یک، کم‌آبی است، افزود:در گذشته آب مورد نیاز این باغ‌ها از طریق قنات تامین می‌شد، اما در طول زمان با خشک شدن قنات‌ها، درختان باغ‌های این ناحیه نیز دچار کم‌آبی شدند.

وی اضافه کرد: شهرداری شیراز با حفر ۱۷ حلقه چاه در این منطقه سعی در تامین آب این منطقه دارد و به همین سبب، دوره آبیاری باغ‌های این ناحیه قصردشت، افزایش یافته است و افزون بر این با توجه به بارش‌های امسال، درختان این باغ‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد.

رییس اداره حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت شیراز اعلام کرد: شهرداری شیراز تاکنون حدود ۲۶۷ هکتار باغ را تملک و حدود ۵۰۰ هکتار باغ را فریز کرده است و بدین‌ترتیب امکان هیچگونه دخل و تصرف در باغ‌های تملک شده وجود ندارد و شهرداری با توجه به مالکیت مشاعی، این امکان را از بین برده است.

میرزایی ادامه داد: پهنه سجادیه فرهنگ‌شهر که پیش از این در گروه پنج جای داشته است، بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر برای پارک بزرگ شهری در نظر گرفته شده و از اولویت‌های تملک است که تا کنون حدود ۳۰ هکتار از این اراضی تملک شده است.

رییس اداره حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت شیراز همچنین در باره اقتصادی کردن باغ‌ها نیز گفت: این موضوع در طرح تفصیلی سال ۱۳۷۹ پیش‌بینی شده و بر این اساس، تمام فعالیت‌های گردشگری در باغ‌های گروه یک با توجه به ضوابط، مجاز اعلام شده است.

وی افزود: مطابق قانون، باغ‌های مجاور محور‌های اصلی حداقل پنج هزار متر و باغ‌های فرعی حداقل ۲۰ هزار متر می‌توانند با سطح اشغال مشخص به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند در این صورت، بخش‌هایی از باغ برای تضمین به نام شهرداری می‌شود و مالک می‌تواند تا زمانی که فعالیت گردشگری در این ناحیه دارد، از آن بهره‌برداری کند.

دیدگاه