تولد 384 نوزاد معتاد در ایران در 9 ماه ابتدای سال 1395

  • 14 فروردین 1396 - 11:22
تولد 384 نوزاد معتاد در ایران در 9 ماه ابتدای سال 1395

حسین اسدبیگی، رییس اورژانس اجتماعی کشور از تولد ۳۸۴ نوزاد معتاد به مواد مخدر در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۵ خبر داد.

اسدبیگی روز دوشنبه ۱۴ فروردین به خبرگزاری ایسنا گفت که این رقم آمار بسیار بالایی است.

او افزود: «ممکن بود تعداد کمی از نوزادان معتاد که از مادران معتاد متولد شده بودند، توسط مادرانشان که برخی از آنها کارتن خواب هستند به فروش می‌رسیدند که با نظارت اورژانس اجتماعی از این مساله جلوگیری شد.»

افزون بر تولد نوزادان معتاد، رییس اورژانس اجتماعی از شناسایی ۳۹۶ کودک معتاد در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۵ خبر داده و گفته که از مجموع کودکان و نوزادان معتاد که ۷۸۰ نفر بوده‌اند، ۳۹۲ نفر دختر و ۳۸۸ نفر پسر بودند.

به گفته او، با دستور قضایی ۲۸۱ نفر از این کودکان و نوزادان به بهزیستی تحویل داده شدند، ۴۵۰ نفر به خانواده شان بازگردانده شدند و کفالت ۳۶ نفر آن‌ها نیز به علت عدم صلاحیت والدین به اقوامشان واگذار شد و ۱۳ نفر نیز فوت شدند.

اسدبیگی درخصوص آمارهای استانی کودکان مسموم با موادمخدر طی ۹ ماهه سال ۹۵ گفت که چهار استانی که بیشترین آمار نوزادان مسموم با موادمخدر داشتند، به ترتیب تهران، کرمان، کرمانشاه و خراسان‌جنوبی بودند.

رییس اورژانس اجتماعی کشور درخصوص مسمومیت با مشروبات الکلی نیز گفت: گزارشی از مسمومیت با مشروبات الکلی نداشتیم اما با این حال ممکن است این مسمومیت وجودداشته باشد اما به علت آنکه گزینه الکل را به صورت مجزا نداریم، تعداد کمی هم که گزارش شده، جزو سایر آمارها به حساب آمده است.

اسدبیگی درخصوص تجزیه و تحلیل مسمومیت کودکان و نوزادان توسط انواع موادمخدر گفت: بسیار دشوار است که بخواهیم میزان و نوع مسمومیت‌ها را به ترتیب در موادمختلف احصاء کنیم زیرا موارد قانونی متعددی مانع این مساله است و ممکن است بیمارستان، اصلا به ما گزارش ندهد که این کودک یا نوزاد با چه نوع موادی مسموم شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل تجزیه و تحلیل آماری مسمومیت نوزادان و کودکان براساس نوع موادمخدر امر بسیار دشواری است اما بیشترین ماده‌ای که منجر به مسمومیت کودکان و نوزادان می‌شود به طور کلی متادون و تریاک است این در حالی است که این مساله نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد.

دیدگاه