ثبت ۲۷۸ هزار تخلف رانندگی در سفرهای نوروزی

  • 13 فروردین 1396 - 23:02
ثبت ۲۷۸ هزار تخلف رانندگی در سفرهای نوروزی

درحالی‌که وزیر راه از ثبت ۲۷۸ هزار تخلف در سفرهای نوروزی خبر داده و این رقم را «بسیار بالا» خوانده، فرمانده نیروی انتظامی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان و مجروحان حوادث رانندگی در نوروز ۹۶ نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی، وزیر راه اعلام کرد که از ۲۵ اسفند تا ۱۲ فروردین، ۲۷۸ هزار تخلف ثبت شده که این رقم «بسیار بالا» بوده و باید به امنیت و ایمنی جاده‌ها توجه بیشتری شود.

عباس آخوندی همچنین خبر داد که تعداد سفرهای جاده‌ای در نوروز ۹۶، نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.

آقای آخوندی به میزان تخلف‌های ثبت شده درسال گذشته و میزان افزایش یا کاهش آن اشاره‌ای نکرده است.

پیش از این احمد کرمی اسد، رییس مرکز اجرائیات پلیس راهور نیروی انتظامی، اعلام کرده بود که درسال ۹۵ حدود ۲۶۰ هزار سرعت غیرمجاز خودروها ثبت شده است.

روز یکشنبه همچنین حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، اعلام کرد که با وجود افزایش ۱۰ درصدی سفرهای جاده‌ای، تعداد جان‌باختگان و مجروحان حوادث ترافیکی در سفرهای نوروزی سال ۹۶ نسبت به نوروز گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.

آقای اشتری با این حال به تعداد کشته‌شدگان و مجروحان حوادث رانندگی در نوروز اشاره‌ای نکرده است.

محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه ایران، پیش از این تعداد کشته‌های حوادث رانندگی از آغاز سفرهای نوروزی تا روز ۸ فروردین را ۱۹۵ نفر اعلام کرده بود.

همه ساله و در ایام نوروز تعداد سفرها و همچنین حوادث رانندگی افزایش پیدا می‌کند.

در همین حال حسن هاشمی، وزیر بهداشت، روز جمعه ۱۱ فروردین، گفته بود که آمار کشته‌شدگان سوانح ترافیکی در ایران «از آمار کل کشته‌شدگان ناشی از جنگ در منطقه بالاتر است».

در روزهای گذشته و درپایان سفرهای نوروزی نیز تعدادی از شهروندان در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند.

از جمله عصر روز شنبه بر اثر «برخورد شدید» یک خودروی ماکسیما با تریلی، در جاده اصفهان به شاهرود، سه سرنشین این ماکسیما کشته شدند.

محمد عباسی، جانشین پلیس‌راه استان سمنان، علت این حادثه را خواب‌آلودگی و عدم توجه راننده ماکسیما به جلو، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وز شنبه همچنین در پی سقوط یک نیسان به دره، در جاده پلدختر، دراستان لرستان، حدود ۲۲ نفر مجروح شدند که حال ۵ نفر از آنها «وخیم» است.

اسکندر مؤمنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، روز چهارشنبه ۹ فروردین، خبر داده بود که در ایام نوروز ۹۶ در ایران هر ۷۱ دقیقه، یک نفر در اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده است.

به گفته آقای مومنی، در نوروز ۹۵ در هر ۶۰ دقیقه، یک نفر بر اثر حوادث در جاده‌های کشور کشته می‌شد که با این حساب وضعیت «بهتر شده است».

بر پایه آمار نیروی انتظامی، در نوروز گذشته، ۴۰۸ نفر در تصادفات رانندگی کشته شده و ۶ هزار و ۱۳۸ نفر مجروح شده بودند.

همچنین بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایسنا به نقل از آمار پزشکی قانونی منتشر کرده است، ۹۶۸ نفر در نوروز ۹۴ در حوادث رانندگی کشته شدند که نسبت به نوروز پیش از آن ۱۰٫۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

پیش از این پژوهشکده بیمه مرکزی ایران اعلام کرده بود در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین مرگ و میر در جاده‌ها را دارد.

دیدگاه