گل نبشته‌های تخت جمشید به ایران رسید

  • 10 مهر 1398 - 8:51
گل نبشته‌های تخت جمشید به ایران رسید

تعدادی از گل نبشته‌های تخت جمشید که در آمریکا نگهداری می شد، پس از هشتاد سال به ایران برگردانده شد.

این گل نبشته‌ها مربوط به دوران پادشاهی داریوش بزرگ است و به مسائلی همچون مدیریت منابع و راه‌ها، روابط اجتماعی و دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی پرداخته.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: چهارمین مرحله گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید شامل ۱۷۸۳ لوح هخامنشی از موسسه شرق‌شناسی آمریکا هشتم مهر ۱۳۹۸ به ایران برگردانده شد.

باستان‌شناسان این گل نبشته‌ها را سال ۱۳۱۳ شمسی در تخت جمشید کشف کردند و با موافقت دولت وقتِ ایران برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو آمریکا امانت دادند. الواح در ۵۰ صندوق چوبی شامل حدود ۲۰۰۰ جعبه‌ی مقوایی و چند پیت نفتی که در تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) به پارافین آب‌ شده آغشته شده بودند، از طریق بوشهر به آمریکا فرستاده شدند.

پس از مطالعه، بخشی از این گل نبشته‌ها برگردانده شد. سال ۱۳۲۷ (۱۷۹ قطعه) به کشور برگردانده شد، سال ۱۳۲۹ (۳۷هزار قطعه) در اختیار ایران قرار گرفت، سال ۱۳۸۳ نیز (۳۰۰ قطعه) به سرزمین مادری‌اش مسترد شد و سال ۱۳۹۸ هم (۱۷۸۳ قطعه) برگردانده شد.

هنوز ۱۷ هزار گل نبشته دیگر در آمریکاست.

ساخت مجموعه عظیم و با شکوه تخت جمشید در زمان داریوش بزرگ در سال ۵۱۸ قبل از میلاد در دامنه کوه مهر آغاز شد و جانشینانش کارهای وی را تکمیل و بناهای دیگری به این مجموعه افزودند.

تخت جمشید از مهمترین بناهای تاریخی ایران است که در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی بونسکو ثبت شده.

دیدگاه