مصادره باغ‌شهرها در شیراز مثل مصادره ویدئو در اوایل انقلاب

  • 02 مهر 1398 - 11:09
مصادره باغ‌شهرها در شیراز مثل مصادره ویدئو در اوایل انقلاب

یک جامعه شناس در خصوص هشدار مقامات برای مصادره باغشهرهای شیراز بر این باور است که روش‌هایی مثل مصادره کردن باغشهرها به علت فساد و تخلف همانند برخوردهایی است که اوایل انقلاب اسلامی با ویدیو می‌شد.

ناصر بهمنی جامعه شناس، روانشناس و استاد دانشگاه به خبرگزاری ایرنا گفته که این روش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی جوابگو نیست.

مقامات قضایی فارس شهریور امسال هشدار دادند باغ‌شهرهایی که در آن‌ها فساد و تخلفاتی انجام می‌شود به جای پلمپ، مصادره خواهند شد.

ناصر بهمنی گفت: ما نمی‌توانیم انسانی را که دارای انواع نیازهاست، نادیده بگیریم، اگر نادیده بگیرم او برای خود راهکار پیدا می کند تا نیازهایش را تامین کند. وقتی جامعه مکان‌های عمومی قابل دسترس و کنترل شده را دچار محدودیت‌های مختلف می‌کند، افراد به دنبال راهکار دیگری می‌روند و به فضاهایی می‌روند که آزادی بی حد و حصر وجود دارد و آنجاست که کار از حد و حدود متعارف خارج می‌شود.

این جامعه شناس با اشاره به سروده سعدی “سرچشمه شاید گرفتن به بیل – چو پر شد نشاید گذشتن به پیل” گفت: اگر در مقاطع لازم اقدامات لازم صورت می‌گرفت، این میزان از گرفتاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی دامن‌گیر جامعه ما نمی‌شد. باید از سر واقعیت و ضرورت و نیازهای انسانی قبول کنیم که در کشور از بابت وجود نشاط اجتماعی دچار محدودیت هستیم و نمی‌خواهیم باور کنیم انسان‌ها همانقدر که به چیزهای دیگر نیاز دارند، نیازمند نشاط اجتماعی هستند؛ جوانان جایی برای تخلیه هیجان ندارند و کسی نیز پاسخگوی این نیست.

این استاد دانشگاه گفت: بهترین شرایط این است که ما مقاوم سازی کنیم، نیازهای جامعه را تامین کنیم و آن را به سمت اماکنی سوق دهیم که مدیریت شده باشد.

این عضو هیات اندیشه‌ورز مسایل اجتماعی استان فارس افزود: نگاه های شدید امنیتی به پدیده های اجتماعی موجب جلب اعتماد مردم نخواهد شد. با تحکیم کردن و گفته اینکه باید اینگونه باشد یا نباشد به جایی نمی‌رسیم باید باور ایجاد کنیم به صورتی که همه از درون برای گسترش نظم تلاش کنند.

کیوان نیازی، مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز گفته: پلمب و مصادره برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی عوارض شدید و جبران ناپذیری در جامعه دارد و منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود.

دیدگاه