اعلام اقدامات شهرداری شیراز در ایام محرم

  • 20 شهریور 1398 - 17:58
اعلام اقدامات شهرداری شیراز در ایام محرم

شهرداری شیراز در دهه نخست محرم و ایام عزاداری امام حسین (ع) با بهره گیری از ظرفیت های متعدد فرهنگی همچون تلویزیون شهری و بیلبورد، سیاه پوش کردن سطح شهر با استفاده از ریسه و پرچم، خدمت رسانی نیروهای حوزه های مختلف همچون پاکبانان و آتش نشانان و ساخت و نصب المان های عاشورایی خدمت رسانی کرد.

سیاه پوش شدن شیراز و نصب طرح‌های فرهنگی متناسب با ایام محرم

در دهه نخست محرم فضاسازی و اکران طرح های فرهنگی، تبلیغات محیطی و سیاه پوش نمودن سطح شهر با همکاری شهرداری مناطق یازده گانه و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز انجام شد. همچنین سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری اقدام به ساخت و نصب ۹ المان عاشورایی در نقاط مختلف شهر مثل پل معالی آباد و …. کرد.

طی این ایام مناطق یازده گانه شهرداری با استفاده از بنر، پلاکارد، کتبه و ریسه اقدام به سیاه پوش نمودن سطح شهر به ویژه میادین و بلوارهای اصلی کردند. همچنین شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی (شهرداری منطقه هشت) که از جمله مسیرهای اصلی رفت و آمد هیات ها و عزاداران حسینی است با نصب ۱۱ هزار متر ریسه، اجرای خیمه گاه امام حسین (ع) در میدان شهدا، برپایی موکب ریحانه الحسین در درب ورودی حرم شاهچراغ (ع) و پذیرایی از زائرین، اجرای تلویزیون شهری روی بیلبورد واقع در خیابان ۹ دی و پخش روضه جهت عزاداران حسینی، ساخت و ‌نصب المان یا اباعبدالله در میدان شهدا و ورودی بست شهید دستغیب حرم شاهچراغ (ع) و نورپردازی ارگ کریمخان به رنگ سرخ به صورت ویژه ای حال و هوای محرم را به خود گرفته بود.
سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این ایام‌ با چاپ و اکران بیش از دو هزار و ۵۰۰ متر مربع بنر روی ۱۶۰ سازه تبلیغاتی همچون بیلیورد و استرابورد در نقاط مختلف شهر و اکران ۹ هزار ثانیه تیزر با بهره گیری از پنج تلویزیون شهری، فضای شیراز را متناسب با ایام محرم آماده سازی کرد.

همچنین اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز نیز برای حفظ و توسعه فرهنگ عاشورایی به ویژه در فضای مجازی، به صورت روزانه اقدام به تهیه کلیپ های متناسب با عزاداری ایام محرم و انتشار آن در فضای مجازی کرد.

خدمت رسانی بیش از ۵۰۰ پاکبان به عزاداران حسینی

سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در عاشورا و تاسوعای امسال با استفاده از ۵۰۰ نیروی پاکبان، چهار دستگاه خودرو جمع آوری پسماند مجهز به بی سیم، استقرار ۱۰ نفر ناظر در مسیرهای اصلی عزاداری و اطراف حرم مطهر احمد ابن موسی (ع)، نصب ۱۵۰ عدد مخزن پسماند ۶۶۰ لیتری در مسیرها و استقرار دو دستگاه تانکر آب مخصوص وضو در پایانه شهید دستغیب و خیابان ۹ دی برای رفاه حال عزاداران حسینی اقدام به خدمت رسانی کرد.

نظافت و شستشوی ویژه اطراف اماکن مذهبی و تکایای موجود در شهر به صورت روزانه، نصب مخازن پسماند در محل های عزاداری و تکایا همچنین نظافت این اماکن، جمع آوری ضایعات و پاکسازی مسیر های عزاداری به صورت روزانه، تخلیه مرتب مخازن استقرار یافته در این اماکن به صورت مستمر و شستشوی المان های شهری به ویژه مخازن پسماند نصب شده در مرکز شهر و اطراف محل های عزاداری از جمله فعالیت هایی است که در ایام دهه محرم توسط این سازمان انجام شد.

از دیگر فعالیت های سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز می توان به آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مدیریت پسماند، آموزش عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف در مسیر های عزاداری، آموزش چهره به چهره شهروندان و اجرای مراسم تعزیه در تاسوعا و عاشورای حسینی در خیابان شهید دستغیب روبروی مصلای شاهچراغ (ع) اشاره کرد.

آماده باش کامل نیروهای آتش نشانی

در ایام محرم ۲۱ ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز آماده باش کامل بودند و بیش از ۲۰ نقطه همچون کانون تجمع عزاداران حسینی و مسیرهای منتهی به مساجد، تکایا، هیئات مذهبی خودروهای آتش نشانی و امدادی استقرار داشتند و در صورت نیاز به خدمات رسانی پرداختند.

در دهه اول محرم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از تمام اماکن مذهبی شامل، مساجد، شبستان ها، حسینیه ها، تکایا و هیئات و بویژه تجهیزات ایمنی و مکان‌ها و موقعیت‌های در معرض خطر آتش سوزی همچون آشپزخانه‌ها آنها بازدید و ضمن ارائه توصیه های ایمنی لازم، ناایمنی ها را رفع و درصورت نیاز نسبت به شارژ خاموش کننده های آنان اقدام کردند.

نیروهای داوطلب آتش نشان، با در اختیار داشتن کوله امدادی و کپسول‌های اطفا حریق در قالب گروه های دو یا سه نفره از شب اول ماه محرم در محل های مشخص شده به صورت ثابت مستقر خواهند بود یا در قالب گشت موتوری سرکشی لازم را انجام داده و ایمنی این مراسم را با تجهیزات کامل اطفایی تا آخرین روز از دهه محرم برعهده داشتند.

همچنین در این ایام برای رفاه حال شهروندان و عزاداران حسینی روزانه ۳۶ دستگاه اتوبوس شهری در اختیار مساجد و هیات ها بود و همچنین در مراسم شیرخوارگان حسینی نیز ۵۰ دستگاه اتوبوس اضافه بر ظرفیت پایانه شاهچراغ (ع) جهت ایاب و ذهاب رایگان شرکت کنندگان در این همایش خدمت رسانی کردند.

دیدگاه