تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024

سکوت در خصوص “آتش سوزی عمدی” باغ‌های شیراز

  • 31 مرداد 1398 - 12:23
سکوت در خصوص “آتش سوزی عمدی” باغ‌های شیراز

باغ‌های شیراز سال به سال کمتر می‌شوند و جایش ساختمان سبز می‌شود. به گفته شهروندان اغلب این دسته از باغ‌ها در ابتدا یا به دلیل آبیاری نکردن خشکانده می‌شوند و یا گرفتار آتش سوزی عمدی می‌گردند تا مالکان بعداً بتوانند تغییر کاربری بگیرند.

شهروندان همچنین بر این باورند که در این میان اما کمتر دیده شده انجمن‌های فعال در حوزه محیط زیست شیراز در این خصوص واکنشی نشان دهند، سکوتی که به گفته آنان “سایه امنی برای تخریبگران باغ‌های شیراز فراهم کرده.”

در ماه‌های اخیر باغ‌هایی در برخی نقاط شیراز از جمله قصردشت و بولوار چمران قربانی آتش سوزی شده‌اند و شهروندان نگران هستند که سکوت در برابر این رویدادها می‌تواند پیامدهای ناگواری را برای باغ‌های شیراز رقم بزند.

در منطقه ارم، قصردشت، مهدی‌آباد، محمودیه، کوه دراک، بولوار چمران شیراز و… باغ‌های گسترده‌ای وجود داشته که در دهه‌های اخیر برخی از این باغ‌ها یا تخریب شده و جای آن ساختمان‌سازی شده و یا بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

بر اساس اعلام مسئولان، سطح زیرکشت باغ‌های شیراز در یک قرن اخیر به سه هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسیده اما در سال‌های اخیر به کمتر از ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است.

دیدگاه