شرکت بیش از ۵۰۰ عکاس ایرانی و خارجی در جشنواره عکس شیراز امروز

  • 20 مرداد 1398 - 9:11
شرکت بیش از ۵۰۰ عکاس ایرانی و خارجی در جشنواره عکس شیراز امروز

محمدرضا دهقانی، مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز و دبیر ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس شیراز در آیین فرجام این جشنواره گفت که ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس «شیراز امروز» پذیرای دو هزار و ۲۹۶ فریم عکس از ۵۰۶ عکاس ایرانی و خارجی بود.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز در این آیین که روز شنبه ۱۹ مرداد در سالن سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، افزود: این جشنواره در ۲۰ تیرماه با دریافت دو هزار و ۲۹۶ فریم عکس، مرحله ثبت نام و دریافت آثار را با موفقیت به اتمام رساند. سایت و صفحه اینستاگرام جشنواره پذیرای ۴۰۱ عکاس ایرانی با یک هزار و ۸۶۱ اثر و ۱۰۵ عکاس خارجی با ۴۳۵ عکس بود. همچنین تعداد ۱۰ مجموعه عکس در بخش ویژه «جایزه میرزا حسن عکاسباشی» دریافت شد.

او با بیان اینکه در این دوره تقریبا از تمام استان های کشور در جشنواره شرکت کننده داشته است، افزود: همچنین در بخش بین الملل این دوره از جشنواره عکس «شیراز امروز» از کشورهای سریلانکا، مقدونیه، هند، عراق، بوسنی و هرزگوئین، بنگلادش، اسپانیا، ژاپن، ازبکستان، اسلونی، ترکیه، مصر، یونان، رومانی، اندونزی، میانمار، هلند، عمان، آمریکا، بلغارستان، قبرس، کانادا، آرژانتین و چین شرکت کنندگانی حضور داشتند.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز اضافه کرد: مریم زندی، کاوه فرزانه، محمد ناصری، علی سامعی، افشین، غزاله هدایت، صیاد نبوی و مهدی یزدانی داوران جشنواره بودند که پس از داوری در بخش «شهروند فرهنگ مدار» ۲۹ عکس، در بخش «شب نگاری در فضاهای تعاملاتی شهر شیراز» ۳۱ عکس، در بخش «موبایلی» ۲۳ عکس و در بخش ویژه «جایزه میرزا حسن عکاسباشی» ۹ اثر پذیرفته و ۴ اثر وارد نمایشگاه شد.

آقای دهقانی ضمن اشاره به نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس «شیراز امروز» گفت: در این دوره همانند دوره گذشته جشنواره و از آنجا که یکی از شعارهای شهردار و شهرداری شیراز توسعه پایدار و محیط زیست پاک است، با استفاده از قابلیت های فضای مجازی بدون چاپ پوستر های کاغذی اقدام به اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره کردیم.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز خطاب به حاضرین در مراسم پایانی جشنواره «شیراز امروز» خاطرنشان کرد: امروز شاهد نمایش عمومی ۱۸ نگاتیو شیشه ای از آرشیو شیشه های استاد بزرگ عکاسی شیراز «منصور صانع» که هم اکنون در اختیار این اداره است، هستیم. نمایشگاهی از این مجموعه خاص با عنوان «پنجره نقره ای» به کوشش امید آقایی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

او یکی از از نقاط مثبت ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس «شیراز امروز» را برگزاری کارگاه ها و نشست های متعدد قبل از اتمام زمان ارسال آثار دانست و افزود: «آشنایی با مفاهیم مجموعه سازی در عکاسی و مروری بر رویه های مختلف شکل گیری آن» توسط صیاد نبوی، «عکاسی خیابانی معاصر به مثابه عامل فرهنگ شهری» توسط رهام شیراز، «آموزش و ایده پردازی و مشاوره برای تهیه مجموعه عکس» توسط حسن رجبی نژاد و کیهان ولی نژاد از جمله کارگاه هایی بود که برگزار شد.

آقای دهقانی اضافه کرد: برگزاری نشست هایی همچون «سیر و سلوک عکاس در سوژه، نمایش و تحلیل فیلم مستند عکاس جنگ» توسط محمد ناصری، «واکاوی ساختار اسطوره و کهن الگو» توسط کاوه فرزانه، نگاهی به آثار مریم زندی و بررسی کتاب های عکس انقلاب ۵۷ توسط مریم زندی و صیاد نبوی و «ترکیب بندی در تصویر سینما» توسط محمد ناصری از دیگر برنامه های جشنواره ششم بود.

همچنین سیداحمدرضا دستغیب، رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این آیین گفت: شیراز ظرفیت های هنری بالقوه فراوانی دارد و استمرار برگزاری جشنواره عکس شیراز امروز می تواند این ظرفیت ها را بالفعل کند.

او افزود: از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز می خواهم که برگزاری این جشنواره را استمرار بخشد.

وی خطاب به مدیر کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: برگزاری آثار این گونه جشنواره ها در سایر شهرهای جهان می تواند موجب ارتقای سطح شیراز شناسی در بین جهانیان شود.

دستغیب با اشاره به رویکرد فرهنگی و مردم محوری این دوره از شورا افزود: شورای شهر از برنامه های فرهنگی حمایت می کند تا شیراز به جایگاه واقعی خود در زمینه فرهنگ، ادب و هنر برسد.

ششمین دوره ملی و سومین دوره بین المللی جشنواره عکس «شیراز امروز» در ۴ بخش ملی و بین المللی با موضوع «شهروند فرهنگ مدار» (در قالب تک عکس)، «شب نگاری در فضاهای تعاملاتی شهر شیراز» (در قالب تک عکس)، «زیبایی، نشاط و پویایی شهری» (در قالب تک عکس) و بخش ویژه جایزه میرزا حسن عکاسباشی (مجموعه عکس) توسط اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز برگزار شد.

دیدگاه