شیراز نباید پارکینگ بزرگ خودروها شود

  • 19 مرداد 1398 - 14:28
شیراز نباید پارکینگ بزرگ خودروها شود

سعید نظری، عضو شورای شهر شیراز می گوید نمی‌توان شهر را به پارکینگی بزرگ برای خودروهای شخصی تبدیل کرد.

آقای نظری در کانال تلگرامش نوشت: شهروند محترمی از حجم ترافیک در شهر گلایه کرد و اینکه پارکینگ‌های موجود پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و اجرای طرح زوج و فرد ضرورت دارد. او از سیاست‌های شورای شهر در حوزه ترافیک گلایه کرد و همچنان معتقد بود باید با پل سازی و راه سازی زمینه کاهش ترافیک را فراهم کرد.

وی افزود: از این شهروند عزیز پرسیدم آیا پل‌هایی که تاکنون ساخته شده توانسته بار ترافیک شهر را کاهش دهد؟ کمی فکر کرد و گفت: اگر حل کرده بود که گلایه نمی‌کردم!

این عضو شورای شهر شیراز ادامه داده: به او پاسخ دادم که باید سیاست‌ها را تغییر دهیم؛ هرچقدر پل و بزرگراه بسازیم، یعنی اینکه شهروندان به جای استفاده از ناوگان ریلی و حمل و نقل عمومی از خودروهای شخصی استفاده کنند و استفاده از خودرو شخصی یعنی ترافیک. به این جوان منتقد عرض کردم که نمی‌توان شهر را به پارکینگی بزرگ برای خودروهای شخصی تبدیل کرد. باید به جای ساخت پارکینگ در خیابان‌های مرکزی شهر، سیاست شهر الکترونیک را پیش گرفت. اینکه برای اخذ یک استعلام لازم نباشد شهروندان ساعت‌ها در شهرداری و اداره‌های آب و برق و گاز معطل بمانند و با خودروهای شخصی به ترافیک در شهر دامن بزنند.

به گفته او، شورای پنجم سیاست توسعه شهرداری الکترونیک را در دستور کار خود قرار داده و به رغم همه مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی که بیانش خود شاهنامه‌ای است اما این طرح اجرایی شد و فاز اول آن با عنوان «پروژه شهروندسپاری» هفته گذشته افتتاح شد. با اجرای پروژه شهروندسپاری گامی اساسی و عملی جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، تکریم ارباب رجوع، تسریع در انجام کار مراجعان به شهرداری و افزایش رضایتمندی آنها برداشته می‌شود. پروژه شهروندسپاری در گام نخست پاسخ استعلام‌های شهرسازی ویژه آپارتمان‌های مسکونی را به صورت الکترونیکی و بر خط می‌دهد. با اجرای این پروژه جواب استعلام آپارتمان‌های مسکونی دارای پایان‌کار به کمتر از ۴۸ ساعت می‌رسد. در صورتیکه پیش از این گرفتن استعلام آپارتمان های مسکونی نیازمند ۳۰ الی ۴۰ روز زمان و مراجعه حضوری شهروندان بود؛ این اقدام یعنی کاهش ترافیک!

سعید نظری نوشته: اهمیت این موضوع زمانی روشن می‌شود که بدانیم هم اکنون ۸۵ درصد از مراجعه‌های شهروندان به شهرداری برای دریافت پاسخ استعلام است که ۵۶ درصد این مراجعان خواهان گرفتن استعلام آپارتمان‌های مسکونی برای اقداماتی همچون خرید و فروش منزل یا گرفتن وام هستند. با اجرای این پروژه دیگر نیازی به مراجعه حضوری این دسته از شهروندان نیست و آنها می توانند در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ استعلام خود را به صورت آنلاین دریافت کنند. اجرای این پروژه یعنی حفظ احترام شهروندان، کاهش مراجعه مردم به شهرداری، سرعت بخشی به انجام کار مراجعان، پاسخگویی سریع شهرداری به درخواست های آنها و جلوگیری از فساد بروکراسی؛ این اقدام یعنی کاهش ترافیک!

وی افزوده: به جای ساخت پل و بزرگراه باید به افزایش کیفیت زندگی شهروندان در طراحی صحیح مناسبات آنها با شهر فکر کنیم. رویکرد اصلی مجموعه مدیریت شهری در دوره پنجم، افزایش کیفیت زندگی شهروندان و فرار از زندگی ماشینی است؛ اجازه بدهید سیاست‌های ساخت پل و اتوبان و توسعه زندگی ماشینی دور شویم و به سمت ایجاد فضاهایی برای گفت‌وگو و تعامل اجتماعی و زندگی پیاده در شهر حرکت کنیم؛ این یعنی کاهش ترافیک! تلاش می‌کنیم روزی برسد که دیدن عکس‌‌های خاطره انگیز سبک زندگی در دهه ۶۰ و ۵۰ برای‌مان حسرت آور نباشد!

دیدگاه