اعلام جزییات آیین‌های هفته خبرنگار در شیراز

  • 08 مرداد 1398 - 17:09
اعلام جزییات آیین‌های هفته خبرنگار در شیراز

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس روز سه شنبه ۸ مرداد در یک نشست خبری، آیین‌های هفته خبرنگار در شیراز را اعلام کرد.

به گفته آقای صابری این آیین‌ها از شنبه ۱۲ مرداد آغاز می شود و تا ۱۷ مرداد ادامه دارد.

۱۷ مرداد در ایران از سال ۱۳۷۸ به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده. در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا به همراه شماری از کارکنان کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست طالبان کشته شدند. شورای فرهنگ عمومی یک سال بعد، این روز را روز خبرنگار نامگذاری کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: برنامه های هفته خبرنگار از صبح شنبه ۱۲ مردادماه با حضور اصحاب رسانه در گلزار شهدا و احترام به مقام شامخ شهدا آغاز و سپس نمایشگاه عکس در ایستگاه نمازی افتتاح می شود.

آقای سهرابی از برگزاری جشن عمومی در بولوار چمران به مدت سه شب خبر داد و افزود: در این سه شب، جشن مردمی ساعت ۲۰ تا ۲۲ در پیست اسکیت بولوار چمران برپا می شود.

وی افزود: روز یکشنبه ۱۳ مرداد نیز دیدار با پیشکسوتان حوزه رسانه در منزل دو نفر از پیشکسوتان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: روز دوشنبه ۱۴ مردادماه نشست خبری جشنواره مطبوعات فارس برگزار خواهد شد که یک جشنواره در قامت رسانه های فارس خواهد بود و فراخوان و پوستر آن رونمایی می شود.

وی ادامه داد: سه شنبه ۱۵ مردادماه هم نشست کتابخوان رسانه با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن کتابدار این نهاد برگزار می شود.

برگزاری کارگاه آموزشی سبک های مدرن خبرنویسی

آقای سهرابی گفت: در هفته خبرنگار، کارگاه آموزشی سبک های مدرن خبرنویسی روز چهارشنبه ۱۶ مردادماه به میزبانی تالار حافظ از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۶ در اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار می شود.

وی همچنین از برگزاری جشن روز خبرنگار در پنجشنبه ۱۷ مردادماه در هتل هما شیراز با همکاری شهرداری شیراز و برپایی ورزش همگانی در روز جمعه ۱۸ مردادماه راس ساعت ۷ صبح در بولوار چمران با حضور خبرنگاران خبر داد.

در ادامه این نشست محمود شبان سروستانی دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس درخصوص گفت: تمام جهت گیری و سیاست گذاری های انجمن صنفی در راستای منافع عکاسان خبری و خبرنگاران است..

وی افزود: ما قبلا نقدی به برنامه ها داشتیم که لازم است مطرح شود با حفظ احترام اجزا رسانه روز خبرنگار صرفا به خبرنگاران و عکاسان خبری اختصاص یابد.

آقای شبان سروستانی ادامه داد: در همین جهت است که انجمن صنفی به صورت مردمی به برگزاری برنامه های خویش در سال گذشته مبادرت کرد بنابر این، مسال هم به دلیل استقبال مردمی ۳ شب جشن تدارک دیدیدم که شنبه تا دوشنبه پس از اذان مغرب و عشا برنامه ها در پیست اسکیت بولوار چمران در قالب مسابقه های ورزشی و فرهنگی برگزار می شود.

وی اعلام کرد: نمایشگاه عکس های خبری نیز به میزبانی انجمن صنفی حاوی آثار اعضای عکاس خبری به نمایش عمومی گذاشته می شود.

دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس، تصریح کرد: جلسات به صورت دوره ای از سوی انجمن هر دو هفته یکبار پنجشنبه عصر برگزار می شود که موضوعات آموزشی هم در این دورهمی مطرح می شود تاکنون سه تا چهار جلسه برگزار شده است.

وی در ادامه به سوء استفاده از فضای مجازی اشاره شد و گفت: این فضا به عنوان یک فرصت بعضا دیده می شود به دست افرادی افتاده است و خود به عنوان یک رسانه و فعال روزنامه نگار خود را معرفی می کنند، در حالیکه دستگاه های دولتی هم پیش دستی کرده و اول خبر را در اختیار فضای مجازی می گذارند، لذا از ارشاد عاجزانه می خواهیم این موضوع را پی گیری کنند و در قالب بخشنامه به دستگاه ها تذکر داده شود.

کتابخانه تخصصی رسانه در مسیر اجرایی قرار گرفت

سپس غیاث ملک حسینی، عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات فارس اعلام کرد: کتابخانه تخصصی رسانه با حمایت ارشاد و تلاش اهالی رسانه امکان پذیر شده اما تجهیز آن به صورت کامل امکان پذیر نیست زیرا برای پر کردن قفسه های این کتابخانه توان ما محدود است و تقاضا داریم اهالی رسانه آثار خود را اهدا کنند؛ تاکنون بیش از ۲۳۸ عنوان در این حوزه شناسایی کردیم.

آقای ملک حسینی ادامه داد: در خصوص جشنواره مطبوعات هم دعوت می کنیم اصحاب رسانه حضور فعال داشته باشند.

وی از برپایی ۲ کارگاه آموزشی ویژه خبرنگاران با عنوان «خبر خوب» و «خبرنویسی مدرن» با حضور هادی زمانی از دانشگاه اصفهان خبر داد.

در پایان این نشست، از پوستر هفته گرامیداشت خبرنگار در کافه کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس رونمایی شد.

دیدگاه