بلاتکلیفی دانشجویان ایرانی پذیرفته شده در دانشگاه‌های آمریکا

  • 10 فروردین 1396 - 18:18
بلاتکلیفی دانشجویان ایرانی پذیرفته شده در دانشگاه‌های آمریکا

وضعیت صدها دانشجوی ایرانی که قصد سفر به آمریکا را داشته‌اند، ناروشن است. این دانشجویان موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا شده‌اند. حال کشورهای دیگر سعی در جذب دانشجویان ایرانی رشته‌های مهندسی و کامپیوتر دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از بوستون گزارش می‌دهد که علیرغم دریافت پذیرش تحصیلی، وضعیت سفر صدها دانشجوی ایرانی به آمریکا ناروشن است. ترم تحصیلی جدید پاییز سال جاری آغاز می‌شود و دانشجویان پذیرفته شده باید تا آن هنگام در دانشگاه‌ها ثبت نام کنند. موضوعی که حال با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو شده است.

گرچه فرمان مهاجرتی ترامپ هنوز اجرایی نشده است، اما احتمال تصویب آن به این یا آن شکل منتفی نیست. همین موضوع باعث بلاتکلیفی صدها دانشجوی ایرانی شده است.

بیست و پنج دانشگاه بزرگ آمریکا تا این زمان بیش از ۵۰۰ پذیرش تحصیلی برای دانشجویان خارجی ۶ کشوری که شامل محدودیت‌های سفر ترامپ می‌شوند، صادر کرده‌اند. اکثر این پذیرش‌ها مربوط به متقاضیان ایرانی تحصیل در آمریکا می‌شود. این در حالی است که روند صدور پذیرش تحصیلی کماکان ادامه دارد.

تقاضا برای دانشجویان ایرانی

بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا خواهان جذب دانشجویان نخبه کشورهای مختلف هستند. از آن جمله است دانشجویان ایرانی رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتری.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، از ۱۲۰۰۰ دانشجوی ایرانی که سال گذشته در آمریکا تحصیل می‌کرده‌اند، ۷۷ درصد دانشجوی دوره دکتری بوده و بیش از نیمی از آن‌ها در رشته مهندسی مشغول تحصیل بوده‌اند.

طبق ارزیابی سرپرست دانشجویان رشته مهندسی دانشگاه کانکتیکت آمریکا، کاظم کازرونیان، از دست دادن این همه استعداد برای دانشگاه‌های آمریکا بسیار زیانبار خواهد بود. همین دانشگاه تا این لحظه ۱۵ پذیرش تحصیلی برای دانشجویان ایرانی صادر کرده است.

رقابت بر سر دانشجویان ایرانی

بلاتکلیفی حاکم بر سرنوشت دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه‌های آمریکا باعث آن شده است که هم این دسته از دانشجویان به دنبال امکان تحصیل جدید باشند و هم دانشگاه‌های معتبر دیگر نقاط جهان برای جذب آن‌ها تلاش کنند.

بسیاری از دانشجویان نخبه ایرانی پس از پایان تحصیلات خود و حتی در دوره تحصیلات دکتری خود در پروژه‌های علمی آمریکا مشغول به کار می‌شوند.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی از آن است که در شرایط کنونی، دانشگاه‌های معتبر کشورهایی مثل استرالیا، کانادا و ژاپن در تلاشند تا دانشجویان نخبه ایرانی را جذب کنند.

خدمت سربازی به جای ادامه تحصیل

امیر سلیمانی یکی از همین دانشجویان نخبه است. این دانشجوی ۲۶ ساله ایرانی از دو دانشگاه آمریکا پذیرش گرفته است. سلیمانی مایل است که در دوره دکتری رشته مهندسی برق در آمریکا تحصیل کند. هرگاه او نتواند برای تحصیل به آمریکا سفر کند، باید به سربازی برود. او می‌گوید: «آینده من خیلی وابسته به این فرمان مهاجرتی است.»

او که متولد مشهد بوده و در دانشگاهی در تهران در رشته مهندسی برق تحصیل کرده است، می‌گوید: «ما وقت و انرژی خیلی زیادی صرف ارسال تقاضا برای دانشگاه‌های عالی کردیم، و حالا که از این دانشگاه‌ها پذیرش گرفته‌ایم، واقعا اگر مشمول محدودیت سفر به آمریکا بشویم، برایمان مثل فاجعه است.»

دیدگاه