منشور جدید اخلاق روزنامه‌نگاری فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تصویب شد

  • 23 تیر 1398 - 10:23
منشور جدید اخلاق روزنامه‌نگاری فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تصویب شد

صدها فرستاده از اتحادیه‌های روزنامه‌نگاری در سراسر جهان منشور جدید اخلاق روزنامه‌نگاری را در جلسه کنگره فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تصویب کردند.

دبیر کل فدراسیون ‌گفته است با تصویب این منشور، تمام روزنامه‌نگاران جهان قادر خواهند بود به چالش علیه کارفرمایان بی‌پروا بپردازند.

تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران ایرانی در داخل و خارج از کشور عضو این فدراسیون هستند.
بنابر گزارش سایت فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، این سند که مورد تایید نمایندگان بیش از ۵۰۰ هزار روزنامه‌نگار است، هستۀ اصلی تقویت استانداردهای اخلاقی روزنامه‌نگاران را تشکیل خواهد داد.

براساس این گزارش، در سی اُمین کنگرۀ جهانی فدراسیون بین‌‌المللی روزنامه‌نگاران که در تونس برگزار شد، حاضران منشور جدید را مورد حمایت قرار دادند. این منشور بر پایه بیانیۀ سال ۱۹۵۴ اصول روزنامه‌نگاری فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تنظیم شده است.

این سند هم‎چنین منطبق با حقوق بین‌الملل و بیانیۀ جهانی حقوق‌بشر است. ۱۶ اصل این سند، به همراه مقدمۀ آن، وظایف و حقوق روزنامه‌نگاران را مشخص و تعریف می‌کند.

بر اساس تعریف این منشور، روزنامه‌نگاری حرفه‌ای تعریف و گفته شده است هنوز نیاز به زمان، منابع و ابزار اجرایی دارد.

«آنتونی بلانگر»، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تصویب این سند را یک نقطۀ عطف در تاریخ این فدراسیون خوانده و گفته است: «اخلاق یکی از قطب‌های اساسی این فدراسیون در هنگام تاسیس در سال ۱۹۲۶ بوده است.»

دیدگاه