تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

“فرهنگ بی‌بچگی، دیربچگی و یا تک‌بچگی در ایران جا افتاده”

  • 22 تیر 1398 - 8:05
“فرهنگ بی‌بچگی، دیربچگی و یا تک‌بچگی در ایران جا افتاده”

محمداسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت گفته: فرهنگ بی‌بچگی، دیربچگی و یا تک‌بچگی در کشور جا افتاده و این فرهنگ خطرناکی است.

آقای اکبری به انگیزه روز جهانی جمعیت و تنظیم خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود: طی ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت ایران پیر خواهند شد، بنابراین باید برای افزایش نرخ باروری ایرانیان برنامه‌ریزی کرد.

او گفت: در ایران سالانه قریب به یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود،اما از سوی دیگر نرخ باروری هم کاهش یافته و جمعیت به سمت پیری می‌رود و باید میزان جمعیت جوان را زیاد کرد.

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: در ایران سن بین ۶۰ تا ۶۳ سال به بالا را جزو گروه سالمند می‌آوردند که در این سنین افراد برخی از توانایی‌ها را به‌طور فیزیکی یا روحی از دست می‌دهند و دیگر جزو گروه مولد محسوب نمی‌شوند.

آقای اکبری همچنین از کاهش میزان ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در ایران خبر داد و گفت: حال تاخیر در ازدواج منجر به تاخیر در باروری نیز می‌شود. در حال حاضر متوسط سن ازدواج در زنان ایرانی به ۲۴ سال و در مردان ایرانی نزدیک به ۳۰ سال رسیده است.

بر اساس آمارهای موسسات بین المللی، نرخ رشد جمعیت ایران ۲۴. ۱ درصد است و دربین ۲۳۲ کشور از نظر رشد جمعیت جایگاه نودم را دارد.

دیدگاه