طرحی برای افشای رشوه در شهرداری شیراز

  • 22 تیر 1398 - 7:55
طرحی برای افشای رشوه در شهرداری شیراز

سعید نظری، عضو شورای شهر شیراز گفت: طرح حمایت از گزارشگران تخلفات مالی و اداری در شهرداری شیراز فضای چرخش رشوه را نا‌امن و رشوه‌ دهنده و رشوه‌ گیرنده را افشا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای نظری بعدازظهر چهارشنبه ۱۹ تیر در صحن علنی شورا با اشاره به طرح حمایت از گزارشگران تخلفات مالی و اداری در شهرداری شیراز به عنوان سوت پلیس، گفت: این طرح ریشه‌ی فقهی دارد و برخواسته از سنت امر به معروف و نهی‌ از منکر است.

وی با بیان اینکه طرح سوت پلیس در کشورهای دنیا همواره اجرایی می‌شود، تصریح کرد: پرداخت پاداش سوت پلیس به افرادی که در این طرح مشارکت می‌کنند در این کشورها همواره چشمگیر بوده است.

سعید نظری این طرح را حلقه‌ سوم و‌ تکمیلی مبحث شفاف‌سازی برشمرد و بر اجرای این طرح تاکید کرد.

وی گفت: این طرح رویکردی دو سویه را دنبال می‌کند به این معنا که کارکنان شهرداری هم می‌توانند پیشنهاد‌ دهندگان رشوه را به مرجع پیش‌بینی‌ شده معرفی کنند.

خبرگزاری ایلنا سال گذشته به نقل از نتایج یک پیمایش سراسری خبر داده بود که شهرداری‌ها «سرلیست فساد مالی در سراسر کشور» هستند. براساس نتایج «پیمایش ملی وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ایران» ۶۰ درصد یک جامعه نمونه آماری ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفره گفته‌اند که «در زمان مراجعه به شهرداری از آنها درخواست رشوه شده است».این پیمایش سال ۱۳۹۵ انجام شده است.

حسن عابد جعفری مجری طرح سنجش فساد در شهرداری تهران هم شهرداری‌ها را منبع اصلی فساد در ایران دانسته و گفته است: «آنها نه تنها در رشوه بلکه در فساد مالی هم رتبه نخست را دارند». به گفته او فساد مالی در شهرداری‌ها «عمیق و سیستماتیک» است و «دیگر جایی برای بحث و مجادله در باره فساد شهرداری‌ها باقی نمانده است».

فساد مالی در شورا‌های اسلامی و شهرداری در سال‌های گذشته برکناری و بازداشت تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی و شهرداری شهرهای مختلف و همچنین انحلال شوراها را به دنبال داشت.

دیدگاه