تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

رایزنی شهرداران شیراز و پچ مجارستان برای ایجاد مناسبات اقتصادی

  • 16 تیر 1398 - 14:36
رایزنی شهرداران شیراز و پچ مجارستان برای ایجاد مناسبات اقتصادی

شهردار شیراز در دیدار با شهردار پچ مجارستان گفت: رابطه خواهر خواندگی موجود بین دو شهر می تواند علاوه بر افزایش تعاملات فرهنگی، زمینه ساز ایجاد روابط اقتصادی نیز باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در دیدار با «ژولت پاوا» و هیات همراه با اشاره به رونمایی از سردیس حافظ در شهر پچ در اسفندماه سال ۹۷ عنوان کرد: این اقدام ارزش بسیار والایی برای مردم شیراز دارد و ما نیز متقابلا آمادگی داریم که در زمینه مسائل فرهنگی با هماهنگی سفارت ایران در مجارستان و سفارت مجارستان در ایران، اقداماتی را انجام دهیم.

وی خطاب به هیات شهرداری پچ و رییس گروه دوستی پارلمانی مجارستان – ایران گفت: امیدوارم در این سفر با ظرفیت های فرهنگی و گردشگری شیراز بیشتر آشنا شوید و زمینه بهره برداری آژانس های گردشگری و گردشگران شهر پچ را از این ظرفیت ها فراهم کنید.

شهردار شیراز برگزاری نشست مشترک تورگردانان شیرازی و مجارستانی را از نتایج سفر پیشین خود به شهر پچ عنوان کرد و افزود: شیراز آمادگی همکاری در زمینه تبادل گردشگر را با شهر پچ دارد. فرهنگ مهربانی و فضای دوستانه حاکم بر دو شهر شیراز و پچ می تواند فصل مشترک فرهنگی بین این دو شهر و زمینه ساز توسعه تبادلات متقابل گردشگری باشد.

مهندس اسکندرپور با اشاره به حضور رییس نیروگاه پچ و مدیرعامل برق منطقه ای فارس در این دیدار اضافه کرد: در استان فارس و شهر شیراز چندین شرکت در زمینه تولید و توزیع انرژی فعالیت دارند که می توانند با نیروگاه پچ تبادل تجربه و تعامل کنند. در این راستا مقرر شده است مدیران حوزه برق و انرژی نشست هایی با هیات مجاری داشته باشند.

وی در این نشست به «پیتر هوپال» نماینده پارلمان مجارستان و رییس گروه دوستی پارلمانی مجارستان و ایران گفت: بیش از سه هزار دانشجوی ایرانی و شیرازی در مجارستان مشغول تحصیل هستند و ضروری است تدابیری برای رفت و آمد هر چه راحت تر خانواده های این دانشجویان اندیشیده شود.

زمان مناسبی برای ایجاد روابط اقتصادی بین شیراز و پچ است

«ژولت پاوا» شهردار پچ مجارستان نیز در این دیدار ضمن یادآوری عقد قرارداد خواهرخواندگی بین دو شهر در سال ۲۰۱۶ گفت: طی سه سال گذشته پروژه های متعددی از جمله رونمایی از سردیس حافظ که در میان کشورهای اروپایی کم نظیر است و چاپ کتاب نفیس ۵۰ غزل از این شاعر گرانقدر به دو زبان فارسی و مجاری را براساس پیمان خواهر خواندگی انجام داده ایم. همچنین باعث افتخار است که این همکاری موفقیت آمیز ادامه داشته باشد.

شهردار پچ مجارستان ضمن اشاره به حضور مسئول اسناد رسمی شهرداری پچ، رییس نیروگاه برق پنون (Pannon) و نماینده پارلمان مجارستان و رییس گروه دوستی پارلمانی مجارستان – ایران در این سفر اضافه کرد: ترکیب هیات مجارستانی برای سفر به شیراز به گونه ای چیده شده است که زمینه ساز همکاری های جدید و تعاملات بیشتر بین دو شهر باشد.

«ژولت پاوا» اضافه کرد: علاوه بر روابط فرهنگی و گردشگری که تاکنون برقرار شده است زمان مناسبی برای ایجاد روابط اقتصادی بین دو شهر است و در شرایط فعلی همکاری های اقتصادی می تواند نتایج خوبی را برای هر دو طرف داشته باشد.

گردشگری، فرصتی برای توسعه تعاملات شیراز و مجارستان است

«پیتر هوپال» رییس گروه دوستی پارلمانی مجارستان – ایران و نماینده پارلمان مجارستان در دیدار با شهردار شیراز گفت: خوشحالم که شاهد روابط خوب مردم دو کشور، ارتقای سطح دیپلماسی شهری و خواهرخواندگی دو شهر شیراز و پچ هستم.

«پیتر هوپال» با اشاره به علاقه مندی مردم مجارستان به فرهنگ و سنت های مردم ایران افزود: مردم مجارستان از برگزاری فستیوال های مرتبط با فرهنگ و هنر ایران استقبال می کنند و امیدوارم با توجه به این ظرفیت بتوانیم روابط گردشگری موجود را به سطح بالاتری ارتقا دهیم.

نماینده پارلمان مجارستان گردشگری را فرصتی برای توسعه تعاملات شیراز و مجارستان دانست و خاطرنشان کرد: مذاکراتی به منظور تسهیل روند صدور روادید با مسئولین این کشور انجام شده است.

وی خواستار افزایش سطح تعاملات کشور مجارستان با شیراز شد و افزود: تلاش داریم در زمینه روابط اقتصادی و تعامل شرکت های مجاری و ایرانی نیز اقداماتی انجام دهیم، مذاکراتی جهت استفاده هر چه بهتر از این فرصت داشته باشیم و شاهد توسعه روابط اقتصادی و همکاری بیشتر شرکت های دو کشور باشیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی مجارستان – ایران با اشاره به اینکه سه هزار دانشجوی ایرانی در این کشور تحصی می کنند، عنوان کرد: کشور مجارستان با دارا بودن دانشگاه های معتبر و قدیمی از حضور دانشجویان خارجی حمایت می کند و امیدوارم بتوانیم در این زمینه نیز همکاری های خوبی را داشته باشیم.

«پیتر رادولف» رییس نیروگاه برق پنون (Pannon) نیز در این دیدار با بیان اینکه این نیروگاه با استفاده از انرژی های تجدید پذیر، تامین انرژی گستره وسیعی از شهرهای اطراف خود را پوشش می دهد، گفت: علاقه مند هستم که این صنعت و مسائل فنی مرتبط با آن را به ایران و شهر شیراز انتقال دهم.

شیراز و مجارستان در مباحث مرتبط با انرژی همکاری کنند

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در دیدار با هیات مجارستانی گفت: خواهرخواندگی دو شهر شیراز و پچ زمینه حضور گردشگران را در دو شهر فراهم می کند. امیدوارم این همکاری در مباحث مرتبط با انرژی همچون همفکری و تبادل تجربه در زمینه مسائل مختلف از جمله طرح بام انرژی ادامه پیدا کند.

قائدی با اشاره به نصب سردیس حافظ در شهر پچ مجارستان در اسفندماه سال ۹۷ افزود: «ژولیت پاوا» شهردار پچ، فردی فرهنگی است که توانسته این ظرفیت عظیم را به خوبی بشناسد و سردیس حافظ را در یک مکان عمومی نصب کند. این اقدامی بسیار ارزشمند است.

براساس این گزارش شهردار شیراز با هیاتی از کشور مجارستان شامل «ژولت پاوا» شهردار پچ، «استوانا لوواش» مسئول اسناد رسمی شهرداری پچ، «پیتر رادولف» رییس نیروگاه برق پنون (Pannon) و «پیتر هوپال» رییس گروه دوستی پارلمانی مجارستان – ایران دیدار کردند. دو شهر «پچ» مجارستان و شیراز در سال ۲۰۱۶ با یکدیگر خواهرخوانده شدند و در راستای این پیمان تاکنون اقداماتی همچون برگزاری نشست مشترک تورگردانان در شیراز و رونمایی از سردیس حافظ در اسفندماه سال گذشته و چاپ کتاب نفیس ۵۰ غزل از این شاعر گرانقدر به دو زبان فارسی و مجاری را انجام داده اند.

دیدگاه