تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

روزانه ۱۰۰ درخواست طلاق در شیراز ثبت می‌شود

  • 12 تیر 1398 - 22:46
روزانه ۱۰۰ درخواست طلاق در شیراز ثبت می‌شود

قاسم مقیمی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شورای شهر شیراز امروز در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی این شورا گفت: روزانه ۱۰۰ درخواست طلاق در سامانه تصمیم و مرکز مداخله طلاق شیراز ثبت می‌شود.

این عضو شورای شهر شیراز افزود: به جهت نگاه سنتی حاکم، زنان و دختران بخش عمده‌ای از مسوولیت های خانه داری را متقبل و گاهی متحمل می‌شوند و در خارج از خانواده نیز علیرغم وجود برخی شرایط نابرابر اجتماعی بعضاً مسوولیت های خطیری بر دوش این بخش از جمعیت انسانی استوار است.

به گفته او، در این شرایط در صورت عدم تحقق این وظایف که عمدتاً از محدودیت‌های اقتصادی و فرهنگی و عرفی حادث می‌شود نوعی افسردگی و اختلال روانی بر دختران حاکم می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شورای شهر شیراز افزود: شوربختانه بیشتر دختران جهت رهایی از این وضعیت و یا اکثر والدین با اعتقاد به ایجاد شرایط جدید در بهبود حال دختران، مقدمات ازدواج این بخش را فراهم می‌نمایند تا شاید در وضع روانی آنها انبساطی حاصل شود و نشاطی افزوده شود، اما وقتی روزانه قریب به ۱۰۰ درخواست طلاق در سامانه تصمیم و مرکز مداخله طلاق شیراز ثبت می‌شود، خود گویای آن است که این رویکرد جز تشدید و بغرنجی حال برخی دختران نتیجه بهتری عاید خانواده‌ها نمی‌کند.

آقای مقیمی گفت: در کنار طلاق، مواردی چون از دست دادن همسر، شکست‌های عاطفی، ناکامی‌های اجتماعی، عوامل ژنتیکی و مشکلات زیستی از مهمترین شاخصه‌های دخیل در افسردگی و اختلالات روانی هستند، اما نمی‌توان از نقش محیط‌های پر تنش شهری غافل بود، محیط‌های متلاطم و انباشته از خشونت‌های گفتاری و رفتاری به افزایش عوامل مؤثر در استرس‌ها و افسردگی‌ها کمک می‌کند.

عضو شورای شهر شیراز افزود: حسب آخرین داده‌های سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر قریب به ۳۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان از افسردگی رنج می‌برند که سهم ایران عددی برابر با ۱۷ درصد از کل جمعیت کشور را شامل می‌شود و بر همین اساس قریب به ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان شیرازی با افسردگی و اختلالات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او گفت: به دیگر سخن از هر ۵ دختر شیرازی یک دختر از افسردگی و اختلالات روانی رنج می‌برد و این یعنی در خانواده هر یک از ما و یا بستگان درجه اول ما دختری به پریشان حالی و افسردگی مبتلاست.

آقای مقیمی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مأموریت و مسوولیت ما حسب قوانین و مواد متعدد ماده ۵۵ قانون شهرداری مثل بندهای ۲، ۴، ۵ و ۲۱ تا ۲۵، ایجاد محیطی آرام، امن، سالم، پرنشاط و روان جهت حضور بی دغدغه‌ی شهروندان در سطح شهر و انجام مأموریت های اجتماعی آنهاست.

او گفت: بر ما تکلیف است تا دیر نشده در این شرایط نامناسبی که بر روان برخی دختران شهر وارد شده است محیطی‌هایی شاد و سرشار از انرژی و هیجان را برای دختران جوان شهر فراهم نماییم تا هم شرایط دلپذیری را برای الگوپذیری دختران جوان از اسوه‌هایی چون حضرت معصومه فراهم نماییم، و هم آینده‌ای پر از امید برای آنها فراهم شود چرا که امید اگر به ناامیدی تبدیل شود روز به روز پریشان حالی بر خانواده‌ها بیشتر سایه خواهد افکند و هزینه‌های گزافی بر سرانه بهداشت روان شهروندان وارد می‌کند. در پایان از سایر مدیران و متولیان فرهنگی و اجتماعی شهر می‌خواهم با درک شرایط حاکم بر جامعه به‌ویژه دختران جوان و تهدیدات خارجی که در کمین آنهاست، فضایی برای دختران تدارک ببینیم که شوق ماندن آنها در اینجا بیشتر شود تا ذوق رفتن از اینجا.

دیدگاه