بازداشت شماری از «فروشندگان اشیای عتیقه و تاریخی» در فارس

  • 10 تیر 1398 - 17:19
بازداشت شماری از «فروشندگان اشیای عتیقه و تاریخی» در فارس

افرادی که اقدام به «حفاری غیرمجاز» در بناهای تاریخی و کشف اشیای عتیقه و سپس فروش آن‌ها می‌کردند، در شهرستان اقلید فارس بازداشت شدند.

سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس گفت: در پی اطلاع از فعالیت باند حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیای تاریخی در شهرستان‌های مختلف استان به ویژه شهرستان اقلید، تیم عملیاتی یگان حفاظت میراث فرهنگی در پوشش خریدار عتیقه با دو نفر از اعضای این باند در شهر اقلید وارد معامله شد و پس از آن با عملیات موفق نیروهای یگان حفاظت استان، دستگیری این قاچاقچیان صورت پذیرفت.

به گفته او، از این باند تعداد ۵۳ قطعه سکه دوره ساسانی، تعداد ۵ قطعه انواع ظروف تاریخی شامل دیگ، سینی، جام، پارچ آب و کاسه کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس در خصوص شمار بازداشت شدگان و همچنین محل‌های حفاری غیرمجاز سخنی نگفته است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند سال پیش در پاسخ به اعتراض فعالان میراث فرهنگی درباره افزایش حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق آثار تاریخی از محوطه‌های قدیمی و تاریخی گفته بود:‌«ما لشکر نیروی یگان حفاظت نداریم. تعدادی نیروی یگان حفاظت برای موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی داریم، بنابر این مردم و نیروی انتظامی نیز باید در این زمینه خود را مسئول بدانند و حساس باشند.»

دیدگاه