تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

بازداشت و عزل دو “مامور متخلف” در ماجرای درگیری با دختری در تهران

  • 04 تیر 1398 - 16:21
بازداشت و عزل دو “مامور متخلف” در ماجرای درگیری با دختری در تهران

در پی انتشار فیلمی از ضرب و شتم یک دختر جوان در پارکی در تهران و بازتاب گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی، رئیس پلیس تهران روز سه شنبه ۴ تیر از عزل دو مامور در این رابطه و ادامه بازداشت دختر مضروب به دلیل «کشف حجاب، هنجارشکنی و درگیری با مامور» خبر داد.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در رابطه با این ماجرا به خبرنگاران گفت: «ساعت ۱۶:۳۰ روز اول تیر ماه در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد که عده‌ای جوان در وضعیتی نامناسب در پارک پلیس هستند و شئونات را زیر پا گذاشته‌اند. در این این گزارش مأموران ما که جانشین کلانتری نیز در میان‌شان بود در محل حاضر شده و در گام نخست اقدام به ارائه تذکر به این افراد کردند که افراد حاضر در محل نیز شاهد این موضوع هستند. اما با آغاز تذکر مأموران ما این افراد با مأموران درگیر شده و اقدام به رفتارهای نامناسبی با مأمور ما کردند و به قانون نیز تمکین نکردند که پس از آن درگیری رخ داد.»

آقای رحیمی با بیان اینکه جانشین کلانتری و یکی از مأموران کلانتری در این ماجرا بازداشت و از سمت خود عزل شده‌اند، گفت: «پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند. جرم آنها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مأمور و نیز کشف حجاب است و همچنان نیز در اختیار پلیس هستند.»

آقای رحیمی افزود: «بنا بر برخورد نبوده و همکاران ما برای تذکر به این منطقه رفته بودند که آن درگیری پیش آمد. ما رفتار ماموران‌مان را مستندسازی می‌کنیم اما در این مورد دوربین نداشتیم.»

انتشار فیلمی از برخورد یک مامور با یک دختر در پارک پلیس تهرانپارس موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

این فیلم به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان شده و از دختری که با او برخورد شده با عنوان “دختر تهرانپارس” یاد شده است.

در پارک چه اتفاقی افتاد؟

در این فیلم که به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، یک مامور مرد دختری را که جیغ می‌کشد، با زور با خود می‌کشد و در میان اصدای اعتراض برخی حاضران در صحنه، سوار ماشین نیروی انتظامی می‌کند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در توضیح ماجرا گفته است که بعد از ظهر روز اول تیر “در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی اعلام شد که عده‌ای جوان در وضعیتی نامناسب در پارک پلیس هستند و شئونات را زیر پا گذاشته‌اند.”

به گفته آقای رحیمی ماموران ابتدا به این افراد تذکر داده‌اند اما آنها “با مأموران درگیر شده و اقدام به رفتارهای نامناسبی با مأمور ما کردند و به قانون نیز تمکین نکردند که پس از آن درگیری رخ داد.”

رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا نیروی انتظامی فیلمی از این ماجرا ضبط کرده گفت: “ما رفتار مامورانمان را مستندسازی می‌کنیم اما در این مورد دوربین نداشتیم.”

آب‌بازی در پارک

یک شاهد حاضر در محل حادثه گفته است که او و دوستانش از جمله دختری که در فیلم با او برخورد می‌شود، برای آب‌بازی به پارک رفته بودند.

این شاهد می‌گوید با آمدن پلیس بسیاری فرار کردند اما دوست او “جواب پلیس را داده” و به همین دلیل “به طرز فجیعی مورد ضرب و جرح قرار گرفته است”.

دیروز مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای در همین زمینه گفته بود که پنج دختر و پسری که اکنون در بازداشت هستند “فاقد حرکات طبیعی و نرمال و همچنین پوشش مناسب بودند، با انجام شوخی‌های سخیف، نامتعارف و به دور از شئون اخلاقی و عرف جامعه با یکدیگر، موجبات جریحه‌دار شدن احساس شهروندان و به دنبال آن نارضایتی و اعتراض دیگر افراد حاضر در پارک را فراهم کرده‌اند.”

در آن اطلاعیه آمده بود: “برخورد با این‌گونه جرایم که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی جامعه می‌شود علاوه بر اینکه از مطالبات جامعه به شمار می‌آید از وظایف پلیس نیز محسوب می‌شود.”

تذکر به وزیر کشور

علاوه بر انتقادهای گسترده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران هم از طرح سوال از وزیر کشور برای توضیح درباره “برخورد خشن نیروی انتظامی” شده است.

پروانه سلحشوری گفته است که ۳۰ نماینده مجلس در تذکر کتبی به وزیر کشور خواهان توضیح درباره این برخورد شده‌اند.

خانم سلحشوری که عضو فراکسیون زنان مجلس هم هست به خبرگزاری ایسنا گفت که تذکر دادن آدابی دارد و “این رفتارها باعث اغتشاش در جامعه می‌شود.”

او گفته قابل قبول نیست که “عده‌ای حس کنند قدرت دارند و همه کاره هستند و می‌توانند انگ بزنند و با کسانی که حامی ندارند، برخورد کنند.”

جهانبخش محبی نیا، نماینده میاندوآب در مجلس نیز امروز در نطق میان دستور خود با اشاره به این حادثه گفت: «امیدوارم فیلمی که اخیراً به نیروی انتظامی نسبت می‌دهند صحت نداشته باشد. اگر صحت داشته باشد وای به حال ما.»

دیدگاه