تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

اختصاص رایگان کتاب به کودکان کار در شیراز

  • 10 شهریور 1397 - 18:21
اختصاص رایگان کتاب به کودکان کار در شیراز
کودکان کار از این پس در شیراز کتاب دریافت می‌کنند. این طرح با امضای تفاهم نامه‌ای بین دکتر یوسف آفرینی رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز و دکتر روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس اجرا می شود و در برنامه‌ای بلند مدت، کتاب کودک به شکل رایگان هر سه ماه یک بار در اختیار کودکان قرار خواهد گرفت.

مراسم امضای این تفاهم نامه امروز شنبه ۱۰ شهریور با حضور دکتر آفرینی، دکتر منوچهری، شهرداران مناطق ۱ و ۱۱ شیراز، حامد فقیهی هنرمند و جمعی از کودکان کار برگزار شد.

بر پایه این تفاهم نامه، از این پس کودکان کار می‌توانند به طور رایگان از کتابخانه‌های عمومی شیراز استفاده کنند.

دکتر یوسف آفرینی رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در این مراسم گفت: رابطه مستقیمی بین شادی و نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

وی افزود: امروز اینجا هستیم تا با رویکرد فرهنگی راهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پیدا کنیم.

دکتر آفرینی خاطرنشان کرد: با این رویکرد ممکن است آسیب‌های اجتماعی ریشه کن نشود اما می‌توان آمارها را کاهش داد و از یک رویکرد نامطلوب به رویکرد مطلوب رسید.

وی افزود: باید کودکان و نوجوانان را در محیطی شاد تشویق به مطالعه کتاب کنیم.

وی از تبریز به عنوان نمونه موفق در کاهش آسیب‌های اجتماعی نام برد و ابراز امیدواری کرد تا با کمک همه بتوان مشکلات را از پیش رو برداشت.

دکتر روح الله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این مراسم گفت: ترویج کتاب و کتابخوانی و افزایش دانش و آگاهی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و به همین منظور در مساله آسیب‌های اجتماعی ورود کردیم.

مدیر کل کتابخانه‌های استان فارس افزود: سال گذشته با حضور رئیس جمهور ۱۰  کتابخانه افتتاح شد که از این تعداد ۸ کتابخانه در مناطق آسیب دیده بود و سه کتابخانه هم ویژه کودکان است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی جز از طریق فرهنگ میسر نخواهد شد و و با دید فرهنگی دکتر آفرینی قطعاً به توسعه پایدار در این زمینه خواهیم رسید.

دکتر منوچهری گفت: علاوه بر این، تفاهم نامه دیگری هم امضا شده که بر اساس آن کارکنان و پرسنل اداره آسیب‌های اجتماعی می‌توانند به طور رایگان از کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند.

مهندس حمید برزگر شهردار منطقه ۱۱ شیراز گفت: در وجود هر انسانی یک سبک و توانایی وجود دارد که با فراهم شدن شرایط می‌توان زمینه رشد آن را فراهم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با رویکرد و نگاه جدید دکتر آفرینی به حوزه آسیب‌های اجتماعی، این شرایط فراهم شود.

دکتر حمیدرضا اسماعیلی، شهردار منطقه یک شیراز و دبیر شورای شهرداران هم یکی از مهمترین قسمت‌های شهرداری را اداره ساماندهی و پیشگری از آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: باید نگاه عوض شود چرا که نوع آسیب‌ها روز به روز متفاوت‌تر می‌شود و نگاه سخت افزاری پاسخگو نخواهد بود.

وی دلیل موفقیت تبریز در کاهش آسیب‌های اجتماعی را همیاری همه مردم اعلام کرد و افزود: کمک سرمایه داران و کارخانه داران برای ایجاد اشتغال و جذب بهبود یافتگان که باعث از  بین رفتن آسیب‌های اجتماعی شد.

دکتر اسماعیلی از ۱۱ شهردار مناطق شیراز به عنوان ۱۱ یار اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز  نام برد و گفت: با افزایش تعامل بین دکتر آفرینی و شورای شهرداران، ایشان خواهند توانست در این زمینه قدم‌های مثبتی بردارند.

در این مراسم برای کارمندان اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز و خانواده‌های آن‌ها کارت کتابخانه‌ها به شکل رایگان صادر شد.

این مراسم همچنین با هنرنمایی حامد فقیهی هنرمند شیرازی همراه بود. این هنرمند شیرازی وعده داد تا هر ماه به کودکان کار آموزش موسیقی بدهد.

داستان خوانی، داستان سرایی خلاق و شعرخوانی برای کودکان و نقالی توسط یک نوجوان از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

این برنامه با اهدای شاخه گل و کتاب به کودکان کار به پایان رسید.

دیدگاه