فاجعه رانش کوه بخشی از شیراز را تهدید می‌کند

  • 02 مرداد 1397 - 9:08
فاجعه رانش کوه بخشی از شیراز را تهدید می‌کند

آرش فرج زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: در پی ریزش بخشی از دامنه کوه در بولوار جمهوری شیراز که به تازگی رخ داد، چند لایه شکاف در دامنه کوه ایجاد شده که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود، خطر رانش آن و آوار ۵۰ هزار متر مکعب خاک در این منطقه وجود دارد.

بخشی از دامنه کوه در بولوار جمهوری شیراز در انتهای خیابان کوهستان عصر روز بیست و ششم تیرماه ۹۷ ریزش کرد.

آرش فرج زاده، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر هر چه زودتر با کمک همه دستگاه های اجرایی برای حل این مشکل اقدام نشود این موضوع می تواند منجر به بروز فاجعه ای عظیم شود.

او گفت: در پی ریزش بخشی از کوه در کوچه ۱۲ بولوار جمهوری شیراز، ۲ ترک در سه لایه مختلف در دامنه کوه ایجاد شده که احتمال ریزش هر کدام از این لایه ها وجود دارد.

آقای فرج زاده ادامه داد: در لایه نخست، شکافی به طول ۸۰ متر و عمق ۲۰ سانتی متر تا چهار متر ایجاد شده که در مجموع مساحتی حدود چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع را در بر می گیرد که اگر ریزش کند تقریبا حدود ۱۳هزار متر مکعب خاک به پایین فرو خواهد ریخت.

به گفته او، با ریزش متاثر از ترک دوم که در قسمتی بالاتر از ترک اول ایجاد شده، حدود ۵۰ هزار متر مکعب خاک از دامنه کوه ریزش خواهد کرد که بدون تردید می تواند حادثه ای هولناک را رقم بزند.

آقای فرج زاده گفت: اگر تا قبل از آغاز فصل بارندگی، چاره ای برای این مشکل اندیشیده نشود فاجعه ای بزرگ در انتظار بولوار جمهوری شیراز خواهد بود.

به گفته او، تا کنون هیچ کدام از دستگاه های متولی در استان فارس نظیر راه و شهرسازی اقدامی مفید برای حل این مشکل انجام نداده اند.

به جای مقصر پیدا کردن به فکر حل مشکل باشید

شهردار شیراز نیز دوشنبه اول مرداد در نشست شورای اسلامی شهر در خصوص خطر ریزش بخش های دیگری از کوه در بولوار جمهوری شیراز هشدار داد و گفت: متاسفانه در روزهای نخست بعد از بروز این حادثه، برخی مسئولان به جای مدیریت بحران، دنبال پیدا کردن مقصر بودند.

حیدر اسکندر پور افزود: اسناد ساختمان سازی در این محدوده موجود و حاکی از این است که مراجع قانونی، شهرداری گذشته را ملزم به صدور پروانه در این منطقه کرده بودند.

وی ادامه داد: ۲ راه برای عبور از بحران ایجاد شده وجود دارد، یکی اینکه یا کل خاک این محدوده که ریزش کرده و یا احتمال ریزش آن وجود دارد، تخلیه شود و یا اینکه محل ریزش با اقدامات لازم، تثبیت و مقاوم سازی شود.

آقای اسکندرپور گفت: تصمیم مدیریت بحران استان فارس مبتنی بر تثبیت و مقاوم سازی محوطه ای است که خطر ریزش کوه در آن وجود دارد.

او افزود: تثبیت این محوطه به ویژه در ترک دوم که محیط بیشتری را شامل می شود، کار پیچیده و دشواری است که حتما باید قبل از آغاز فصل بارندگی انجام شود اما با توجه به اینکه فرصت چندانی تا زمان بارش ها نداریم، ضروری است که حتی یک روز را هم به هدر ندهیم.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه، نهادهای ذی ربط دیگر، شهرداری را در حل این مشکل تنها گذاشته اند، اظهار داشت: لازم است که در این شرایط بحرانی مجموعه دستگاه های تصمیم گیر با همکاری و تلاش یکدیگر برای رفع این مشکل کمک کنند.

بارندگی شود جان مردم در خطر است

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست بیان کرد: هنوز خطر ریزش بخش های دیگری از کوه در بولوار جمهوری وجود دارد و اگر بارش ها در این شهر آغاز شود، حادثه ای جدی جان شهروندان را تهدیدی می کند.

احمدرضا دستغیب نیز خواستار بهره گیری از توان تمام دستگاه ها برای حل این مشکل شد.

 

دیدگاه