جزییاتی از تجاوز مربی ورزشی به یک کودک ۱۰ ساله در شیراز اعلام شد

  • 29 تیر 1397 - 9:50
جزییاتی از تجاوز مربی ورزشی به یک کودک ۱۰ ساله در شیراز اعلام شد

مربی ورزشی که متهم است به کودکانی که در کلاس های او شرکت کرده اند، تجاوز کرده، بازداشت شده. مادر یکی از این کودکان جزییاتی را از این رخداد اعلام کرده.

مادر این پسر ۱۰ ساله گفت: اواخر خرداد پسرم را برای کلاس دفاع شخصی در باشگاهی ورزشی و نیمه خصوصی ثبت‌نام کردم. مربی باشگاه مرد ۴۰ ساله‌ای به نام «مسعود» بود. ۲۷ خرداد، وقتی پسرم وارد خانه شد شروع به گریه کرد و گفت مربی او را به بهانه تمرین بیشتر نگه داشته اما به وی تعرض کرده است.

او افزود: آن لحظه از ناراحتی فقط گوشی تلفن را برداشتم و با مربی تماس گرفتم. این مرد در برابر داد و فریاد‌های من فقط انکار می‌کرد اما بعد از اینکه تهدیدش کردم گوشی را قطع کرد. از آن موقع هم دیگر تلفنش در دسترس نبود.

مادر این کودک گفت: ساعت ۹ و نیم شب بود پسرم را به کلانتری و از آنجا به پزشکی قانونی بردم که متأسفانه همکاری خوبی با من نشد. صبح روز بعد بازهم پزشکی قانونی رفتم و تجاوز را تأیید کردن. با همان مدرک شکایت کردم و پرونده به جریان افتاد. با اقدامات پلیسی، او سوم تیر در یکی از خیابان‌های شیراز دستگیر شد و به جرمش اعتراف کرد.

بیشتر بخوانید: بازداشت یک مربی ورزشی در شیراز به دلیل تجاوز به کودکان

به گفته او، تاکنون دو جلسه محاکمه برگزار شده است. قاضی پرونده با پسرم صحبت کرده و رسیدگی خوبی داشته‌اند. سه خانواده دیگر هم در دادگاه حاضر شده و به فساد اخلاقی این مربی شهادت داده‌اند اما هیچ کس حاضر به شکایت نشده است.

آزار و اذیت جنسی برخی کودکان و نوجوانان در باشگاه‌های ورزشی به یکی از مصادیق کودک‌آزاری و سوء‌استفاده از کودکان در ایران تبدیل شده است.

در سالیان اخیر گزارش‌های متعددی از آزار و اذیت کودکان در باشگاه‌های ورزشی منتشر شده که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی این قبیل از اخبار کمتر به رسانه‌ها و افکار عمومی راه می‌یافت.

چندی پیش معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفت که برای پیش‌گیری از کودک‌آزاری در کشور، ارائه آموزش‌های مربوط به آن باید در دستور کار مدارس قرار گیرد.

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به خبرگزاری ایسنا گفته «معتقدیم برای پیشگیری از چنین حوادثی (کودک‌آزاری)، باید به کودکان آموزش‌های لازم را ارائه کرد تا مورد آزارهای جنسی قرار نگیرند. همچنین ارائه این آموزش‌ها حتما باید در دستور کار مدارس قرار بگیرد».

آقای مسعودی فرید در عین حال یادآوری کرده‌است که اطلاع ندادن تعرضات جنسی علیه کودکان، جرم است و پیگرد قانونی دارد.

اشاره این مقام سازمان بهزیستی به قانون مصوبه مجلس ایران است که بر پایه آن کودک‌آزاری نیازی به شاکی خصوصی ندارد و اطلاع‌ندادن آن به نهادهای مربوطه، مانند پلیس یا اورژانس اجتماعی، جرم محسوب می‌شود.

با این حال معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرده‌است که مسائل مربوط به آزارهای جنسی و تعرضات به کودکان و نوجوانان جایگاهی در سیستم آموزشی مدارس پیدا نکرده‌اند و باید «نظارت خیلی دقیق‌تری» بر مدارس و مهدهای کودک صورت گیرد.

دیدگاه