درگیری ماموران و کشاورزان بر سر آب در کازرون فارس

  • 21 تیر 1397 - 13:24
درگیری ماموران و کشاورزان بر سر آب در کازرون فارس

ماموران انتظامی و کشاورزان در یکی از مناطق روستایی شهرستان کازرون فارس با هم درگیر شدند. این درگیری پس از آن رخ داد که ماموران می‌خواستند تلمبه‌های کشاورزی را که گفته می‌شود در بستر رودخانه شاپور و غیرمجاز هستند، جمع آوری کنند.

بر اساس گزارش‌ها در این درگیری، شماری از هر دو طرف زخمی شده‌اند.

این رویداد صبح امروز در حومه روستای حکیم باشی کازرون رخ داده.

ایران ده‌ها سال است که با خشکسالی مواجه است اما با وجود خشکسالی، از اوایل انقلاب سال ۱۳۵۷ کشاورزی به شکل گسترده‌ای مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفت و توسعه داده شد.

استان فارس از جمله استان‌هایی است که خشکسالی در آن باعث شده که مسئولان اعلام کنند کشت‌های آب بر از جمله برنج در آن ممنوع است اما این ممنوعیت تاکنون نتوانسته در مقابل کشاورزانی که معیشتشان به کشت برنج وابسته است، راه به جایی ببرد.

توسعه افسارگسیخته کشاورزی و برداشت فزاینده آب از منابع زیرزمینی ایران و وجود ۷۰۰ هزار حفر چاه مجاز و غیرمجاز در کشور به شدت باعث از بین رفتن منابع آبی شده است.

بحران آب سال‌هاست که ایران را فرا گرفته. چندین سال قبل کارشناسان هشدار می‌دادند که کمبود آب به جنگ آب منجر خواهد شد، هشداری که البته خیلی جدی گرفته نشد و نهادها و مقامات به جای توجه به بحران آب که می‌تواند زندگی را در ایران با مشکلات عمده مواجه کند، به مانند چند دهه گذشته به دنبال «اعمال فشارهای سیاسی بر جامعه، دخالت در نوع پوشش زنان، دخالت در نوع شادی مردم، اعمال فشار بر اقلیت‌های مذهبی و قومی، بی اثر کردن رأی مردم در انتخابات‌ها با استفاده از ابزارهای کانون قدرت، نفرت پراکنی در جامعه، ستیز با آثار تاریخی ایران باستان، هزینه کردن بخشی از درآمدهای ایران در کشورهای همسایه که صحنه جنگ هستند، محدود کردن رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دشمن تراشی در جامعه جهانی و…» هستند.

 

 

 

دیدگاه