بحران آب در فارس؛ آغاز استفاده از ذخایر استراتژیک آب

  • 16 تیر 1397 - 16:26
بحران آب در فارس؛ آغاز استفاده از ذخایر استراتژیک آب

بحران آب در استان فارس به مرحله‌ای رسیده که برای تأمین آب آشامیدنی شهروندان از ذخایر استراتژیک آب استفاده می‌شود.

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: بارش‌ها به طور متوسط در استان فارس می‌بایست ۱۱٫۶ میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز این استان را تأمین کند در حالی که امسال با کاهش بارندگی‌ها، نزولات آسمانی تنها تأمین کننده ۵ میلیارد متر مکعب آب بوده است.

آقای دهقانی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: همه شهرستان‌های استان فارس امسال شاهد کاهش ۵۰ درصدی بارندگی بوده‌اند. ما شاهد کاهش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی حجم آب در رودخانه‌ها هستیم و تقریباً اغلب رودخانه‌ها به خشکی گراییده است.

او گفت: امسال استان فارس یازدهمین سال خشکسالی را می‌گذراند، میزان ورودی و خروجی آب در منابع آبی تناسبی ندارد، کم آبی شدید در اقلیم فارس حکمفرماست و برای جبران کمبود آب از ذخایر استراتژیک استفاده می‌کنیم.

به گفته آقای دهقانی، صرفه جویی در مصرف آب ضرورت دارد زیرا تأمین آب از محل بارندگی‌ها در استان فارس امسال به شدت کم شد. با این شرایط مشارکت مردم در کاهش اثرات بحران آب الزامی است.

چند روز قبل هم الله بخش نظر پور، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفته بود که شیراز تابستان امسال با کمبود آب مواجه است و شهروندان بایستی در مصرف صرفه جویی کنند.

به گفته الله بخش نظر پور، شیراز در تیر ماه امسال شیراز ۶۰۰ هزار متر مکعب و در مرداد ماه امسال ۷۰۰ هزار متر مکعب کمبود آب شرب دارد، در این دو ماه اگر شهروندان مصرف بهینه را اولویت دهند و برای کاهش مصرف آب جدیت بیشتری به خرج دهند ما از تنش آبی تابستان عبور خواهیم کرد.

سازمان هواشناسی چندی پیش اعلام کرد سال آبی ۹۶- ۹۷ رکورد خشکسالی که در سال ۸۶ ثبت شده بود را هم شکست و امسال کمترین بارش ها را در کشور داشتیم.

ایران سال‌هاست با خشکسالی مواجه است. علاوه بر این، برداشت فزاینده از منابع آب، بر شدت بحران کم‌آبی در کشور افزوده.

 

دیدگاه