«نابودی باغ‌های بولوار چمران شیراز با ساختمان هتل ۴۶ طبقه در باغ فدک»

  • 11 تیر 1397 - 7:41
«نابودی باغ‌های بولوار چمران شیراز با ساختمان هتل ۴۶ طبقه در باغ فدک»

یک استاد دانشگاه و عضو هیات مدیره ساختمان نظام مهندسی فارس هشدار داده که ساخت هتل ۴۶ طبقه در باغ فدک واقع در بولوار چمران شیراز باعث خواهد شد تا باغ‌های اطراف زودتر نابود شوند.

علی سلطانی گفت: پیش از مکان یابی و برنامه‌ریزی برای استقرار یک ساختمان بلندمرتبه، باید انطباق و هارمونی آن با زمینه و بافت موجود بررسی شود و علاوه بر آن، پیامدهایی که این ساختمان، در درازمدت در ابعاد زیست محیطی، ترافیکی، بصری، اجتماعی و مالی ایجاد می‌کند به صورت تفصیلی مورد مطالعه و کنکاش قرار گیرد.

او در خصوص ساخت هتل در باغ فدک افزود: از نظر سیما و منظر شهری همانند هتل چمران، این بنا، در آینده تبدیل به یک لکه ناموزون در امتداد محور چمران و در پهنه سبز نیایش و محمودیه خواهد شد و تعادل و هارمونی بصری را بر هم خواهد زد.

باغ فدک شیراز با تصمیم شورای شهر سابق و مسئولان پیشین شهرداری تخریب شده و این روزها در حال گودبرداری است. این باغ در بولوار چمران، نبش خیابان نیایش قرار دارد. شماری از شهروندان و مسئولان اردیبهشت امسال با امضای طوماری خطاب به مقامات خواهان جلوگیری از احداث هتل در زمین این باغ شدند.

بیشتر بخوانید: شماری از شهروندان و مسئولان خواهان جلوگیری از احداث هتل ۴۶ طبقه در بولوار چمران شیراز شدند

استاد شهرسازی دانشگاه شیراز خواهان شفاف سازی شهرداری شیراز به عنوان نهاد مسئول صدور پروانه ساخت در مورد این پروژه شد و افزود: این حق طبیعی شهروندان است که اطلاعات و آگاهی لازم در مورد پروژه‌هایی که سرنوشت شهر و مکان زیست آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، داشته باشند.

به گفته او، مسئولیت سازمان راه و شهرسازی و استانداری فارس به عنوان دستگاه‌های دولتی که در تصویب چنین پروژه‌هایی در کمیسیون ماده پنج طرح تفصیلی دخیل و دارای صلاحیت و اختیار هستند نیز بسیار سنگین است.

این استاد دانشگاه گفت: در ماه‌های اخیر بسیاری از شهرسازان، معماران، مهندسان و دغدغه مندان شهر شیراز، اعتراض و انتقاد خود را در مورد ساخت این بنا به روش‌های مختلف بیان کرده‌اند ولی متاسفانه تاکنون کمترین سطح از شفاف سازی و پاسخگویی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

همه مقامات از لزوم حفظ باغ‌های شیراز سخن می‌گویند اما با وجود همه این سخن پراکنی ها سطح باغ‌های شیراز در دهه های اخیر از حدود ۴ هزار هکتار به کمتر از ۸۰۰ هکتار رسیده.

ظاهراً یک رشته هتل سازی در بولوار چمران شیراز قرار است رخ دهد که نتیجه آن از بین بردن بخشی از باغ‌های قدیمی در این بولوار است.

 

دیدگاه