«آغاز نابودی شیراز با احداث سد تنگ سرخ»

  • 06 تیر 1397 - 9:40
«آغاز نابودی شیراز با احداث سد تنگ سرخ»

عملیات اجرایی احداث سد تنگ سرخ در شمال غرب شیراز با وجود مخالفت فعالان محیط زیست آغاز شده. فعالان محیط زیست هشدار داده‌اند احداث این سد اثرات زیان باری بر شیراز و همچنین دریاچه مهارلو خواهد داشت. احداث سد تنگ سرخ می‌تواند باعث خشک شدن دریاچه مهارلو و تبدیل آن به کانون ریزگردهای سرطان زا شود.

مسئولان استان فارس و شهر شیراز از جمله استاندار و شهرداری در حالی از حامیان احداث سد تنگ سرخ هستند که سعید محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس هشدار داده ساخت و آبگیری سد تنگ سرخ در شمال غرب شیراز باعث خواهد شد جریان اندک آبی که به دریاچه مهارلو در جنوب شرق این شهر می‌رسد، قطع شود.

مقامات وعده می‌دهند که وقتی این سد را ساختند، آب پشت آن به باغ‌های قصردشت روانه خواهد شد تا باغ‌ها احیا شوند و حتی وعده می‌دهند که آب را به سمت دریاچه مهارلو روانه می‌کنند تا این دریاچه خشک و به محلی برای ریزگردهای سرطان زا تبدیل نشود. اما مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس می‌گوید همه این وعدها «فریبکاری» است.

سعید محمودی گفته: «هنگام اجرای طرح‌های سدسازی ازجمله سد درود زن و سد تنگ سرخ، مسئولان و مجریان طرح‌ها وعده‌های فراوانی برای تعیین حقابه تالاب‌ها از جمله تالاب بختگان و دریاچه مهارلو داده‌اند، در حالی که این وعده‌ها فریبی بیش نیست.»

بیشتر بخوانید: وعده سدسازان برای تامین حقابه تالاب های فارس «فریبکاری است»

تالاب بختگان که روزگاری از تالاب های مهم فارس بود، با احداث سد رو به نابودی گذاشت. تالاب بختگان پس از احداث سد خشک شده و به شوره‌زار و محلی برای ایجاد گرد و غبار، خاک و ریز گرد در هوای منطقه تبدیل شد.

حالا هم کسانی که نانشان در سدسازی است، مسئولان را به اسم «طرح کارشناسی» قانع کرده اند که همراه با آن ها شوند تا سد تنگ سرخ احداث شود، اما حقیقت آن است که باید در سال های آینده و پس از آبگیری این سد منتظر نابودی شیراز باشیم.

مخالفان ساختن سد معتقدند احداث این سد جان دریاچه مهارلو را می‌گیرد و آن را خشک می‌کند. بخش زیادی از آب دریاچه مهارلو از طریق آب و سیلاب‌هایی تامین می‌شود که توسط «رودخانه خشک شیراز» به سمت آن هدایت می‌شوند.

زمانی که سد تنگ سرخ ساخته شود، به مدت حداقل سه سال و در طول مدت آبگیری لازم است که از ورود آب و سیلاب از طریق رودخانه خشک به مهارلو جلوگیری شود تا دریاچه سد پر شود. این امر به اعتقاد مخالفان سد، مهارلو را کاملا خشک می‌کند.

بیشتر بخوانید: نابودی دریاچه مهارلوی شیراز با ساخت سد تنگ سرخ

خشک شدن مهارلو پیامدهای منفی زیادی برای مردم منطقه دارد. این دریاچه که اکنون با فاضلاب‌های شهری شیراز انباشته شده دارای مواد سمی است و خشک شدن آن باعث پراکنده شدن ریزگردهای غیربهداشتی و مسموم به تمام مناطق اطراف و به ویژه روی شهر شیراز خواهد شد.

فاجعه در کمین: سد روی گسل ساخته می‌شود

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، این سد در محل دو گسل فعال و خطرناک به نام‌های «گسل بمو» و «گسل سبزپوشان» احداث می‌شود.

فاصله سد از گسل اول تنها ۲ کیلومتر و از گسل دوم حدود ۷ کیلومتر است. به این ترتیب از نظر زمین‌شناسی نیز سد در موقعیت خطرناکی قرار دارد.

از آن‌جا که حجم زیادی از آب قرار است در فاصله‌ تنها ۲ کیلومتری شیراز، پنجمین کلانشهر ایران، جمع شود، آسیب‌پذیری به هنگام بحران نیز افزایش می‌یابد و خطرات زیادی ممکن است متوجه شیراز شود.

 

 

دیدگاه