وضعیت بحرانی منابع آب در ۱۷ شهر استان فارس

  • 30 خرداد 1397 - 8:13
وضعیت بحرانی منابع آب در ۱۷ شهر استان فارس

یک مقام شرکت آبفا استان فارس گفته وضعیت منابع آبی ۱۴ تا ۱۷ شهر این استان از جمله داراب، زرین‌دشت، فراشبند، سپیدان، کازرون، قادرآباد، سیدان و فاروق، کوهنجان و بیضا «حاد است.»

ایوب ملکوتی، معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان فارس به خبرگزاری ایسنا گفت: فارس یکی از چهار استان خشک و نیمه‌خشک کشور محسوب می‌شود که دارای تنش آبی است.

او افزود: سال ۹۶ سالی پرمخاطره و کم بارش بوده. میانگین بارندگی در سال زراعی ۹۷ تاکنون حدود ۱۳۶ میلی‌متر گزارش شده، در حالی‌که در سال ۹۶ و نسبت به مدت مشابه حدود ۳۸۵٫۶ میلی‌متر و نسبت به بلند مدت ۲۷۲٫۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم.

آقای ملکوتی گفت: تابستان پیش رو تابستان سختی خواهد بود که بدون شک بسیاری از نقاط استان دچار کم‌آبی خواهند شد.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان فارس اضافه کرد: در حال حاضر  بحران آب در کشور به واژه جدیدی تحت عنوان سازگاری با کم‌آبی بر اساس کمیته‌ایی که به دستور رئیس جمهور تشکیل شده با محوریت وزارت نیرو تبدیل شده است. در این راستا شهرهای استان فارس براساس شرایطی که بحرانی محسوب می‌شوند به سه دسته تقسیم شده‌اند.

به گفته ملکوتی دسته اول در شمار شهرهایی هستند که وضعیت منابع آبی در آن‌ها حاد است که ۱۴ تا ۱۷ شهر و در واقع ۱۴ درصد از شهرهای استان را تشکیل می‌دهند.

او شهرهای ریسک‌پذیر را در شمار دسته دوم خواند که ۲۱ درصد از شهرهای استان را شامل می‌شوند که البته ممکن است هر لحظه به شهرهای بحرانی تبدیل شوند.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفا استان فارس ادامه داد:‌ شهرهای سربه‌سر دسته سوم به شمار می‌روند که به یک نقطه پایداری بهتری رسیده‌اند و حدود ۶۵ درصد شهرهای استان را شامل می‌شوند.

آقای ملکوتی در خصوص احتمال قطعی و نوبت‌بندی آب در استان گفت: اگر مردم بهینه مصرف کنند قطعاً کار به نوبت‌بندی نمی‌رسد.

او افزود: در شهرهای بحرانی در خصوص نوبت‌بندی و قطعی آب از قبل به شهروندان اطلاع‌رسانی خواهد شد. در مراکز حساس مانند بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و ادارات هماهنگی اولیه انجام می‌شود که حداقل تا ۲۴ ساعت ذخیره داشته باشند.

برداشت بی رویه از منابع آب و خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرا گرفته است.

کارشناسان می‌گویند بحران کمبود آب در ایران ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر شود. نمونه‌ای از این تنش‌ها در ماه‌های اخیر در اصفهان بر سر آب رخ داد.

دیدگاه