عضو شورای شهر شیراز: در تصویب لایحه دریافت عوارض از موسسات و اماکن فرهنگی و هنری شتاب کردیم

  • 14 خرداد 1397 - 14:47
عضو شورای شهر شیراز: در تصویب لایحه دریافت عوارض از موسسات و اماکن فرهنگی و هنری شتاب کردیم

قاسم مقیمی، عضو شورای شهر شیراز در خصوص تصویب لایحه اخذ عوارض از برخی موسسات و اماکن فرهنگی و هنری گفت: شورا بدواً در این امر دخیل نبود و این لایحه ای بود که شهرداری ارائه داد اما کاش بیش‌تر دقت می شد چرا که حساسیت و فراگیری امور فرهنگی و هنری نیازمند کارشناسی بیش‌تر و اخذ نظرات فعالان این حوزه است و در این قضیه اکثریت شورا از جمله بنده شتاب کردیم این از شورای فرهنگی و هنری ماب شهر بعید بود.

قاسم مقیمی در مراسم افطاری با حضور شماری از اصحاب قلم، هنرمندان، و فرهنگوران منطقه یک شهرداری شیراز افزود: روح شیراز را باید در موزه ها و گالری ها و نگارخانه ها و کتابخانه های این شهر جست و هنر ما باید تسری آن به دیگر حوزه ها باشد نه محدود کردن آن، و منطقه ی یک ویترین محافل و مجالس فرهنگی است که اهتمام شهردار منطقه و دست اندرکاران اجرایی آن تسهیل مراودات فرهنگی و هنری جهت اقشار مختلف در حوزه های فرهنگی و ادبی و هنری است.

لایحه اخذ عوارض بهای خدمات از موسسه‌های فرهنگی و هنری که به لحاظ موقعیت در مسیرها و خیابان‌های اصلی شیراز واقع شده‌اند، هفته گذشته با اکثریت آرای اعضای شورای شهر شیراز به تصویب رسید. به دنبال تصویب این لایحه، ۲۰ تن از مدیران نگارخانه‌های شیراز روز دوشنبه ۷ خرداد مقابل ساختمان شورای شهر تجمع اعتراضی برپا کردند.

بیشتر بخوانید: تجمع اعتراضی مدیران نگارخانه‌ها مقابل شورای شهر شیراز

آقای مقیمی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: شیراز بویژه منطقه ی یک شهرداری آن با وجود باغِهای هنر و ارم و عفیف آباد و اماکنی چون دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی، و نیز نخبگان و هنرمندان و فرهنگوران ساکن در این محدوده نگین بی بدیل تاریخ و تمدن و فرهنگ این سرزمین است و شهرداری این منطقه باید به خود ببالد که خدمتگزار چنین اماکن و افرادی است.

ناظر منطقه یک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه بیش‌ترین حجم حضور نگارخانه ها و گالری های ادبی و فرهنگی و هنری در این منطقه حضور دارد گفت: این نشان دهنده این است که ساکنین این محدوده افرادی اندیشمند و فرهنگور و نیز دوستدار هنر و زیبایی هستند و لازم است مدیریت شهری عنایت بیش‌تری به این قشر از خادمان فرهنگ و هنر داشته باشد.

آقای مقیمی افزود: امر دیگر اینکه فرهنگ و هنر امری مردمی است و خود مردم بهتر می توانند آن را مدیریت و اجرا کنند و تجربه چند دهه گذشته نشان داده است که حاکمیت نمی تواند و نباید متصدی امور فرهنگی و هنری شود و وقت آن است با اعتماد بیش‌تر به صاحبان فکر و فرهنگ و دراختیار قرار دادن بسترهای لازم مردم را بیش‌تر به حضور در اماکن فرهنگی تشویق نماییم.

او با تاکید بر این موضوع که تنها راه نجات و سعادت انسان‌ها مجهز شدن آنها به سلاح قلم است گفت: باید در برابر افرادی که در شرایط سخت اقتصادی، همت می کنند و ملک و خانه و معیشت خود را در جهت رونق فرهنگ و هنر شهر هزینه کنند و جمعی جوان را به اشتغال وا‌ می دارند، سر تعظیم فرو آورد که هم به اشتغال و کارآفرینی کمک می کنند و هم پرچم شیراز را در مجامع ملی و بین المللی بالا نگه می دارند.

 

دیدگاه