نماینده مجلس: امنیت غذایی در ۴ استان کشور بحرانی است

  • 06 خرداد 1397 - 20:39
نماینده مجلس: امنیت غذایی در ۴ استان کشور بحرانی است

امنیت غذایی استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی بحرانی است. در سیستان و بلوچستان ۷۵ درصد مردم در فقر غذایی به سر می‌برند. نمایندگان این استان خواستار اقدام اضطراری دولت برای رفع این بحران هستند.

محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز یکشنبه (۶ خرداد) امنیت غذایی در چهار استان کشور را بحرانی خواند. او در مصاحبه با ایلنا گفت که در نتیجه خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان بخشی از دامداری این استان از بین رفته است. او افزود: «این خشکسالی مردم روستاها را در شهرهای زابل، زاهدان و چابهار به حاشیه‌های شهرها کشانده و فاکتورهایی که مربوط به امنیت غذایی است را به قهقرا برده‌است.»

به گفته آقای امینی‌فرد که رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان است، پژوهش‌های دانشگاهی به عمل آمده در سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که میزان قد و وزن ساکنان این استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است.

درخواست توزیع سبدهای غذایی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای مبارزه و رفع این بحران به دولت پیشنهاد کرده است که “دولت باید اولاً اقدامی اضطراری در خصوص توزیع سبدهای غذایی کند و سپس توانمندسازی مردم این منطقه و ایجاد اشتغال را در دستور کار خود قرار دهد.”

این نماینده مجلس ضمن اشاره به نقش مثبت گروه‌های مردم نهاد NGO گفته است که “انجمن مردمی ضدگرسنگی” اقداماتی را در خصوص توزیع، جمع آوری و انبار مواد غذایی صورت داده‌ است که موثر بوده و می‌تواند مشکل این منطقه را حل کند.

وضعیت استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخص فقر و گرسنگی، کم آبی و خشکسالی با استان‌های دیگر و از جمله سه استانی که با بحران امنیت غذایی مواجه شدند تفاوت دارد.

اگرچه مسئولین آمار و ارقام دقیقی در ارتباط با بحرانی بودن امنیت غذایی استان‌های کشورعنوان نکرده‌اند ولی امینی‌فرد، نماینده مردم ایرانشهر که خود عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان است می‌گوید استان سیستان و بلوچستان “با اختلاف” رتبه اول را در بحران امنیت غذایی به دست آورده است.

نیمی از ساکنین زاهدان آب سالم لوله‌کشی ندارند

به گفته علی یارمحمدی نماینده دیگر سیستان و بلوچستان “۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان فقر امنیت غذایی دارند.” او در شرح اوضاع نامطلوب این استان تاکید می‌کند که “مردم روستاهای این استان آب سالم برای خوردن ندارند، نان ندارند” و در نتیجه مشکلات استخوان‌بندی و گوارشی در این استان رایج شده است.

یارمحمدی، نماینده زاهدان اضافه کرد حتی در خود شهر زاهدان که حدود ۶۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر آب سالم لوله کشی ندارند و در بسیاری از نقاط  این شهر با تانکر آبرسانی می‌شود.

معاون وزیر نیرو: چیزی به عنوان خشکسالی وجود ندارد

از طرفی بحث خشکسالی، کم‌آبی در محافل رسانه‌ای و سیاسی کشور ادامه دارد. عباس سروش ، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌وگوی مفصل با ایسنا به موضوع خشکسالی و کم‌آبی اشاره می‌کند.

سروش با اشاره به میزان بارندگی و مصرف آب در ۵۰ سال گذشته در کشور نتیجه می‌گیرد که “از آب‌زیرزمینی بیش از ظرفیت استفاده شده و منبع جدید دیگری نیز جایگزین آن نشده است”.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: «طی این سال‌ها هرگز بارندگی بالای متوسط درازمدت (۴۹ ساله) را تجربه نکرده‌ایم، به همین دلیل ما در وزارت نیرو پذیرفته‌ایم که چیزی به عنوان خشکسالی وجود ندارد، چرا که خشکسالی به این معناست که ممکن است یک سال خشکسالی و یک سال ترسالی باشد، اما در حال حاضر پذیرفته‌ایم که با کم آبی طولانی مدت مواجه هستیم و به دلیل مجموعه شرایط تغییرات اقلیمی این مسئله به وجود آمده است.»

دیدگاه