تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

خانه‌های تاریخی تخریب شده در شیراز بازسازی می‌شوند

  • 03 خرداد 1397 - 11:20
خانه‌های تاریخی تخریب شده در شیراز بازسازی می‌شوند

محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص آخرین وضعیت تخریب دو خانه تاریخی در شیراز گفت: دستور بازسازی عین‌به‌عین خانه‌های تاریخی تخریب شده در بافت تاریخی شیراز داده شد، معاونت میراث فرهنگی سازمان نیز با آماده کردن نقشه‌ها، آن‌ها را به استان فارس واگذار کرده تا کارها شروع شود.

محمدحسن طالبیان افزود: نمایندگان چهار حوزه مهمِ دستگاه‌های مختلف به همراه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از بافت تاریخی شیراز دیدن کردند و خوشبختانه شورای تأمین شهرستان شیراز نیز تشکیل جلسه داد و حتی قبل از آن نیز کمیسیون اصل ۹۰ جلسه‌ای را برگزار کرد.

او گفت: این‌ها مصرتر شده‌اند که تخریب‌ها را پیگیری کنند که چه کسی آن دو اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی را تخریب کرده است.

آقای طالبیان گفت: با مشخص شدن مقصر، علاوه بر جرائم قضائی که مقصر باید تحمل کند، موظف به پرداخت خسارت و جریمه‌ی تخریب بنای تاریخی نیز هست.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: براساس دستور شورای تأمین شهر شیراز، فعلاً آثار تخریب شده براساس مستندات بازسازی می‌شوند.

دو خانه تاریخی در شیراز اسفندماه سال گذشته و در جریان طرح توسعه حرم شاهچراغ تخریب شدند.

در همین حال شماری از فعالان در حال جمع آوری امضا برای نامه‌ای هستند که خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور نوشته شده و در آن نسبت به تخریب بافت تاریخی شیراز ابراز نگرانی شده.

مساحت بافت تاریخی شیراز ۳۸۶ هکتار است که بخشی از آن در سال‌های گذشته برای اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ تخریب شده.

دیدگاه