افزایش آمار قربانیان قارچ‌های سمی به ۱۵ تن

  • 31 اردیبهشت 1397 - 20:20
افزایش آمار قربانیان قارچ‌های سمی به ۱۵ تن

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور از افزایش مسمومیت به دلیل مصرف قارچ خبر داد و گفت: تاکنون ۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مجتبی خالدی افزود: تا ساعت ۱۸ عصر  ۳۱ اردیبهشت  ۱۰۱۷ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۱۶ نفر بستری و ۸۸۶  نفر ترخیص شده‌اند.

او افزود: متاسفانه ۱۵ نفر هم به دلیل مسمومیت با قارچ جان خود را از دست داده‌اند. استان کرمانشاه بالاترین آمار جان باختگان به دلیل مصرف قارچ را داشته است.

در استان فارس هم ۳۳ تن بر اثر مصرف قارچ سمی دچار مسمومیت شدند که ۴ تن از آن ها جانشان را از دست دادند.

در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه خبرها و گزارش‌های فراوانی درباره مسمومیت با قارچ سمی در استان‌های مختلف منتشر شده که حکایت از اوج گرفتن کم‌سابقه این پدیده، به خصوص در استان‌های غربی دارد.

سخنگوی سازمان اورژانس به شهروندان هشدار داده که از خرید قارچ فله‌ای و جمع‌آوری و مصرف قارچ‌های خودرو بپرهیزند و در صورت مشاهده علائم مسمومیت مانند “دردشکمی، استفراغ، اسهال و سر درد” به سرعت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

​برخی گونه‌های سمی قارچ شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص تفاوت آنها کار ساده‌ای نیست

به گفته مجتبی خالدی نشانه‌های مسمومیت از حدود ۶ ساعت پس از خوردن قارچ سمی بروز می‌کند و ممکن است به نارسایی کبد منجر شود که علت مرگ قربانیان در روزهای گذشته بوده است.

هشدار به شهروندان

بر پایه گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس، دکتر میرحسین کولیوند، رئیس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت با اشاره به بارندگی‌های بهاری و رشد انواع قارچ در طبیعت از شهروندان خواسته نه تنها از خوردن قارچ‌های وحشی و ناآشنا خودداری کنند که “به آنها دست هم نزنید زیرا خطر مسمومیت از طریق پوست در برخی از گونه‌های قارچ‌ها وجود دارد”.

اکبر ترکی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز ضمن هشدار به مردم درباره جمع‌آوری و مصرف قارچ‌های احتمالا سمی در طبیعت از رسانه‌ها خواست با اطلاع‌رسانی در مورد این مسئله به کاهش آسیب‌ها کمک کنند.

ترکی روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت به پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس گفت: «تنها حدود شش درصد از قارچ‌ها خوراکی بوده و سم ناشی از قارچ‌های غیرخوراکی هیچ نوع پادزهری ندارد.»

تشخیص سمی و غیرسمی بودن قارچ کاری تخصصی و بسیار دشوار است. بسیاری از قارچ‌های سمی به لحاظ شکل، رنگ و بو با گونه‌های خوراکی تفاوت آشکاری ندارند و تشخیص تفاوت‌های جزیی میان آنها به دانش و تجربه کافی نیاز دارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این که با افزایش رشد قارچ در فصل بهار عده‌ای “سودجو” برای کسب درآمد به جمع‌آوری و فروش قارچ اقدام می‌کنند از سازمان غذا و دارو خواست در این مورد با جدیت بیشتری وارد عمل شود. او به مردم هم توصیه کرد فقط از قارچ‌های بسته‌بندی شده که در فروشگاه‌های معتبر عرضه می‌شوند استفاده کنند.

دیدگاه