«تعقیب قضایی روزه خواران در فارس»

  • 24 اردیبهشت 1397 - 9:01
«تعقیب قضایی روزه خواران در فارس»

مقامات دادگستری استان فارس گفته‌اند کسانی که در ماه رمضان در اماکن عمومی اقدام به روزه خواری کنند، مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: طرح پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی و روزه خواری همزمان با آغاز ماه رمضان در استان فارس اجرا می‌شود.

احمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز گفت: برای جلوگیری از هتک حرمت رمضان در اماکن عمومی، این طرح همچون سالهای پیشین با شروع ماه رمضان اجرا می‌شود.

به گفته او، این طرح در میدان‌ها و خیابان‌های شلوغ و پرتردد، اماکن تجاری و تفریحی و سیاحتی، پارک‌ها، ادارات و اماکن عمومی اجرا می‌شود.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس افزود: در این طرح که با محوریت دادگستری فارس و در سطح استان به ویژه شهر شیراز اجرا می‌شود، ۱۶۷ وظیفه برای ۲۱ دستگاه دولتی، غیردولتی، اجرایی، انتظامی و فرهنگی در نظر گرفته شده است.

آقای رحمانیان گفت: بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، کسانی که علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرام کنند تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و پرونده افرادی که تظاهر به روزه‌خواری در اماکن عمومی کنند خارج از نوبت در شعب ویژه دادسرا و محاکم کیفری ۲ که به همین منظور پیش بینی شده است رسیدگی خواهدشد.
در سال‌های گذشته شماری از شهروندان به اتهام «روزه خواری» در شیراز بازداشت شدند و برای برخی از آن‌ها در برابر دیدگان مردم مجازات شلاق اجرا شد.

در قانون مجازات اسلامی، روزه‌خواری به‌عنوان جرم تعریف نشده و مجازات مشخصی ندارد اما قضات با استناد به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، روزه‌خواران را مجازات می‌کنند.

ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.»

دیدگاه