مشکل تنفسی بیش از ۸۰ نفر در فارس بر اثر ریزگردها

  • 24 اردیبهشت 1397 - 8:37
مشکل تنفسی بیش از ۸۰ نفر در فارس بر اثر ریزگردها

ریزگردها در استان فارس تاکنون بیش از ۸۰ نفر را با مشکلات تنفسی روانه بیمارستان کرده است.

محمدجواد مرادیان سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس در این خصوص گفت: از صبح یکشنبه ۲۳ اردیبهشت تا ساعت ۶ بعداز ظهر ۱۴ نفر با عارضه تنگی نفس ناشی از وقوع پدیده گرد و خاک در مراکز شیراز پذیرش شدند.

آقای مرادیان افزود: از این تعداد یک نفر در بخش بیمارستان نمازی و ۱۳ نفر نیز پس از اقدامات درمانی اولیه و گرفتن دارو و اکسیژن مرخص شدند.

محمدجواد مرادیان همچنین گفت: طی روز‌های ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت نیز ۶۸ نفر از شهروندان استان فارس به علت شدت و گرد و خاک با مشکل تنفسی مواجه شده بودند و به مراکز درمانی این شهرستان مراجعه کردند.

به گفته مرادیان از این تعداد بیمار ۲۶ مورد مربوط به مشکلات تنفسی و ۴۲ بیمار نیز به دلیل مشکلات قلبی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس از شهروندان به ویژه بیماران قلبی و تنفسی، مادران باردار، افراد مسن و کودکان خواست با توجه به ادامه پدیده گرد و خاک از تردد غیر ضروری در هوای آزاد خودداری کرده و در صورت تردد از ماسک مناسب فیلتر دار استفاده کنند.

او افزود: خانواده‌ها در و پنجره‌های منازل را بسته نگه دارند و از آمد و شد غیر ضرور به خارج از منزل خود داری کرده و در صورت لزوم از وسائل نقلیه عمومی استفاده کنند.

بحران ریزگردها چندین سال است که شهرهای جنوبی و جنوب غربی ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است. کارشناسان در خصوص علت این ریزگردها نظرات متفاوتی دارند. برخی بر این باور هستند که خشکسالی‌ها و خشک‌شدن تالاب‌ها باعث شده تا این تالاب‌ها به کانون‌ها گرد و غبار تبدیل شوند. برخی دیگر نیز می‌گویند عراق کانون ریزگردها است.

دیدگاه