«مدیرکل میراث فرهنگی فارس استعفا دهد»

  • 22 اردیبهشت 1397 - 10:06
«مدیرکل میراث فرهنگی فارس استعفا دهد»

مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز در واکنش به ادامه تلاش‌ها برای تخریب بافت تاریخی شیراز و عدم اقدام جدی سازمان میراث فرهنگی در جلوگیری از این تخریب‌ها، توییت کرد و خطاب به مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نوشت: «جناب آقای امیری، مدیرکل محترم میراث فارس اگر توان حفظ این میراث را ندارید استعفاء دهید.»

آقای حاجتی در توییتی دیگر نوشت: «میراث فرهنگی علیرغم اطلاع از این عملیات که مجری طرح توسعه حرم دارد انجام می‌دهد موضعی انفعالی دارد. اگر مدیریت محترم میراث توان حفظ میراث این شهر را ندارد استعفایش را روی میز بگذارد و برود.»

مهدی حاجتی همچنین فیلمی از فعالیت گریدر طرح توسعه حرم شاهچراغ در اطراف خانه تاریخی صدرجهرمی شیراز منتشر کرده که مربوط به ۲۰ اردیبهشت است.

   

تصاویری از خانه صدرجهرمی

روند تخریب بافت تاریخی شیراز از چند سال قبل و با هدف توسعه حرم شاهچراغ آغاز شده. در ماه‌های اخیر نیز چند خانه تاریخی شیراز قربانی این طرح شده. بر اساس قوانین، تخریب بناهای تاریخی که در فهرست میراث ملی ثبت شده‌اند، جرم است اما در همه این سال‌ها مسئولان فارس صرفاً از این تخریب‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند و با تخریبگران بافت تاریخی هیچ برخوردی نشده است.

شواهد نشان می‌دهد که اراده‌ای قوی برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز وجود ندارد و مقامات فارس نمی‌خواهند مانع اجرای طرح توسعه‌ای شوند که بخشی از بافت تاریخی شیراز را از بین می‌برد.

مساحت بافت تاریخی شیراز ۳۸۶ هکتار است که بخشی از آن در سال‌های گذشته برای اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ تخریب شده.

دیدگاه