پیشنهاد نامگذاری خیابانی در شیراز به نام محمد بهمن بیگی

  • 14 اردیبهشت 1397 - 21:28
پیشنهاد نامگذاری خیابانی در شیراز به نام محمد بهمن بیگی

آیین گرامیداشت یاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایری شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با طرح پیشنهادهایی همچون نامگذاری خیابان به نام او همراه بود. این آیین در تالار احسان شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این آیین، دکتر موسی تقی‌پور عضو هیات علمی دانشگاه و جراح مغز و اعصاب در سخنانی علمی به تشریح سازوکار فعالیت مغز در انسان‌ها پرداخت و گفت: بررسی رفتار و خدمات به یادگار مانده از استاد بهمن بیگی نشان می‌دهد که این استاد جامعه عشایری از استعدادهای بر‌تر در کنار قدرت تفکر بالایی برخوردار بوده است.

کوروش کرم‌پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به خدمات بنیانگذار آموزش عشایری در ایران گفت: استاد بهمن بیگی با تعلیم عشایر خدمات مهمی در حوزه فرهنگ و اقتصاد جامعه هدف ارائه کرد، خدماتی که همه مردم منطقه و کشور از نتایج آن بهره‌مند شده‌اند.

سکینه کیانی همسر زنده یاد بهمن بیگی نیز در این آیین گفت: بسیار خوشحالم نهالی که استاد بهمن بیگی کاشت اکنون به ثمر نشسته و ثمره آن فرهیختگان جامعه عشایری هستند که با کسب علم و دانش، توانسته‌اند جایگاه‌های رفیعی را کسب کنند و باعث افتخار کشور در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی، هنری، سیاسی، اجتماعی و… باشند.

در این آیین تندیس استاد محمد بهمن بیگی به غلامحسن نادریان به واسطه ارائه خدمات آموزشی به عشایر در طول هشت دهه زندگی وی اهدا شد.

آقای نادریان پس از دریافت این تندیس گفت: تیزهوشی و هنر مدیریت بهمن بیگی مثال زدنی و الگویی برای مدیران امروز جامعه است.

مهران نامداری مسئول کانون فرهنگی هنری استاد محمد بهمن بیگی نیز در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: هواداران و دانش آموختگان مکتب بهمن بیگی به پاس خدمات زیادی که وی در زمینه علمی، آموزشی و… داشته، انتظار دارند گام‌های بیشتری در سطح جامعه برای گرامیداشت نام وی برداشته شود.

مهران نامداری افزود: انتظار می‌رود مقبره درخور و شایسته و همچنین مجتمع فرهنگی در کنار مزار استاد بهمن بیگی احداث شود و خیابان یا میدان مهمی در شهر شیراز به نام این استاد نامگذاری شود.

محمد بهمن بیگی در سال ۱۲۹۸ در ایل قشقایی از تیره بهمن بیگلو بهنگام کوچ در فیروزآباد به دنیا آمد و از هشت سالگی شروع به تحصیل کرد. دوسال بعد خانواده‌اش به تهران تبعید شدند و در آنجا نیز تحصیلات خود را به سختی ادامه داد.

او سپس از تهران، به شیراز برگشت و دیپلم دبیرستان را از مدرسه ادبی سلطانی در شیراز دریافت کرد و وارد دانشگاه حقوق دانشگاه تهران وارد شد و دورهٔ کار‌شناسی حقوق را در سال ۱۳۲۱ به پایان رساند.

آقای بهمن بیگی طرح احداث مدارس عشایری در فارس را راه اندازی کرد. وی در دوران فعالیت خود ۵۰۰ هزار نفر از عشایر فارس را باسواد و دبیرستان عشایری و دانشسرای عشایری را در شیراز تاسیس کرد.

او یازدهم اردبیبهشت ماه ۱۳۸۹ در شیراز در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

 

دیدگاه