«مومیایی کشف شده بخشی از تاریخ ایران است»

  • 05 اردیبهشت 1397 - 19:26
«مومیایی کشف شده بخشی از تاریخ ایران است»

یک جسد مومیایی شده چند روز قبل در آستان عبدالعظیم (ع) شهر ری یافت شد. طبق گفته ها احتمال زیاد این مومیایی متعلق به رضا شاه است.

حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران به سایت اسکان نیوز گفت: این مومیایی،متعلق به پهلوی اول باشد یا نباشد بخشی از تاریخ ماست و باید مسائل تاریخی و فرهنگی در مورد نگهداری آن رعایت شود. به همین دلیل خواهش می کنم که این موضوع را سیاسی نکنید. ما آثار بسیاری در کشور داریم که متعلق به دوران رژیم گذشته، قاجار، صفویه و… است. اگر این آثار سیاسی شود منطقی نیست. باید میراث های خود را حفظ کنیم.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر این مومیایی کجاست؟ گفت: من از جای این جسد خبر ندارم. در شورای شهرستان ری هم چیزی مطرح نشده است. از آستان حضرت عبدالعظیم (ع) سوال کردیم که در اطلاعیه ای اعلام کردند مومیایی یافت نشده بلکه جسدی پیدا شده است و پاسخ سوال ما را هنوز نداده اند.

آقای خلیل آبادی با تاکید مجدد به سیاسی نکردن مسئله، افزود: اصرار ما این است که اگر مومیایی پیدا شده آن را به اطلاع مردم برسانند و اجازه بدهند که از یک مسئله تاریخی و میراثی یک مسئله سیاسی درست شود.

این در حالی است که اداره میراث فرهنگی شهرستان ری هم از جای این مومیایی اظهار بی اطلاعی کرده است. از سوی دیگر برخی کارشناسان میراث فرهنگی و تاریخی بر این عقیده اند که فقط یک مومیایی در تاریخ ایران وجود دارد آنهم متعلق به پهلوی اول است.

دیدگاه