«هیات امنای حرم شاهچراغ در جایگاهی نیست که نامه آمرانه بنویسد»

  • 03 اردیبهشت 1397 - 13:02
«هیات امنای حرم شاهچراغ در جایگاهی نیست که نامه آمرانه بنویسد»

مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز در خصوص تخریب بافت تاریخی این کلانشهر گفت که هیات امنای حرم شاهچراغ در مکاتباتی که با مدیران پیشین شهرداری داشته، لحن آمرانه‌ای به کار برده، در حالی که هیات امنای حرم این جایگاه حاکمیتی را ندارد که به صورت آمرانه با نهاد مردمی به نام شهرداری مکاتبه کند.

آقای حاجتی افزود: هیات امنای حرم شاهچراغ در این نامه‌ها از قیدهای «در این محدودهٔ ۵۷ هکتاری هرنوع تغییر کاربری ممنوع می‌باشد» استفاده کرده.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، مهدی حاجتی در خصوص جلسه ۲۸ فروردین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که به موضوع تخریب بافت تاریخی شیراز اختصاص داشت، گفت: تجدید بنای ۱۲ خانه تاریخی تخریب شده در شیراز توسط متخلفان حداقل مجازاتی بود که به کمیسیون اصل ۹۰ پیشنهاد کردیم.

به گفته آقای حاجتی، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به درخواست سازمان‌های مردم‌نهاد کمیسیون اصل نود مجلس به موضوع تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز ورود کرد.

او دلیل ورود این کمیسیون را اتفاقاتی که در اسفندماه ۹۶ در خصوص تخریب دو خانه تاریخی منتصری و سلیمی رخ داد، دانست و افزود: در این جلسه نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی و نماینده استاندار، معاون استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس و بنده به‌عنوان نماینده شورای شهر و مردم شیراز و نمایندگان مجلس به ‌عنوان اعضای کمیسیون نیز حضور داشتند.

تخریب خانه‌های تاریخی شیراز توسط مجریان طرح توسعه حرم شاهچراغ

مهدی حاجتی گفت: دو خانه تاریخی «منتصری» و «سلیمی» شامگاه یکم اسفندماه ۹۶ و همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) توسط مجریان طرح توسعه حرم و عواملشان تخریب شد و آوار برداری تا جمعه ۴ اسفند ادامه پیدا کرد.

آقای حاجتی افزود: همچنین گزارش کامل را به ‌عنوان شاهد عینی مبنی بر اینکه در تاریخ ۲۳ اسفند، مجددا تجهیزات متعلق به مجری طرح توسعه حرم، پای دو خانه «صدر جهرم» و «شهرام بهرامی» رویت شدند و در حال کار بودند و به این خانه‌ها صدمه می‌زدند در جلسه ارائه دادم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز گفت: نمایندگان حاکمیتی متولی حفظ میراث تاریخی، فرهنگی و اینجانب به‌ عنوان نماینده مردم شیراز از کمیسیون اصل نود خواستار تجدید بنای ۱۲ خانه تاریخی شدیم که در سال‌های گذشته تخریب ‌شده است.

آقای حاجتی ادامه داد: این درخواست با توجه به آنچه در اصفهان در مورد یک خانه تاریخی که در تعریض معبری تخریب ‌شده بود و متخلفان محکوم ‌به ساخت عین به ‌عین ساختمان شدند، در کمیسیون مطرح کردیم.

او گفت: در این جلسه از میراث فرهنگی گلایه کردیم که چرا در طرح شکایاتش به مراجع قضایی از راننده لودر و کامیون شکایت می‌کند.

مهی حاجتی افزود: بنا بر ماده‌ قانونی ۵۶۸ در مورد جرائم مذکور که در فصل ۹ قانون مجازات اسلامی آمده است می‌گوید «در مورد جرائم مذکور در این فصل که به‌وسیله اشخاص حقوقی انجام می‌شود هریک از مدیران و مسئولانی که دستور دهنده باشند به مجازات‌های مقرر محکوم می‌شوند که مجازات‌های مقرر برای تخریب یک تا ۱۰ سال است و برای موضوع عملیاتی که منجر به صدمه دیدن شود یک تا ۳ سال است که این ماده ۵۵۸ و ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی است».

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مکاتبات مجری طرح توسعه حرم با جایگاه حقوقی و افرادی که مکاتبات را امضا کرده بودند و مکاتباتی که بین رییس هیات ‌امنای حرم، احمدرضا دستغیب و استاندار رد و بدل شده، مستنداتی بود که نشان می‌دهد دستور دهنده این تخریب‌ها چه کسی است و این موضوع را مطرح کردم که این مکاتبات به ‌عنوان قرائن اثبات جرم است و مشخص است که باید به سراغ چه کسی برویم و شکایت کنیم و به محکمه بکشیم.

آقای حاجتی افزود: مجری طرح توسعه حرم و دستور دهنده در بالا‌ترین جایگاه حقوقی هیات امناست که مکاتبات اداری درخصوص این محدوده را انجام می‌دهد.

مهدی حاجتی خاطرنشان کرد: بنا به اظهار مالک قبلی که از خانواده منتصری بود، در سال ۱۳۹۲ خانه منتصری سالم به حرم تحویل داده شده است اما در سال ۹۵ گزارش ۸۰ درصد تخریب در این خانه را داشتیم که مشخص است مالک در جریان تخریب بوده است.

گلایه از دادستان شیراز

این عضو شورای شهر شیراز گفت: گلایه‌هایی از دادستان نیز داشتیم که به جای پیگیری تخلف صورت گرفته برخلاف رویهٔ حقوقی ما را که پیگیر تخریب‌ها هستیم مواخذه می‌کند که این گزارش را نیز به کمیسیون اصل نود ارائه دادم.

عضو شورای شهر شیراز درباره اظهارات نماینده طرح توسعه حرم نیز گفت: در طرف مقابل، دفاع آنچنان حقوقی نداشت و فقط رد ادعا بود مبنی بر اینکه ما تخریب نکردیم، کلیپی نیز در راستای سناریوهای سال‌های گذشته که به افکار عمومی ارائه می‌دادند، مبنی بر اینکه این خانه‌ها به محل معتادین و بحران‌های اجتماعی تبدیل شده است، پس به همین دلیل اجازه تخریب خانه‌ها رادارند، نمایش داده شد.

به اعتقاد این عضو شورای شهر شیراز مسئولیت بحران‌های اجتماعی و اعتیاد بر عهده مدیران و مسئولانی است که کار خود را به درستی انجام نداده‌اند که این خانه‌ها به این سمت رفته است، بنای آجری با سازه معماری توان خطا کردن و به بحران کشاندن جامعه را ندارد و مدیران اجرایی و مذهبی با سیاستگذاری‌های خود جامعه را به این سمت برده‌اند.

عضو شورای شهر شیراز با طرح این پرسش که آیا ساختمان می‌تواند معتاد تولید کند؟ اظهار کرد؟ آیا در واقع ساختمان می‌‌تواند بزه تولید کند؟ مدیران با ناکارآمدی خود ناهنجاری‌های اجتماعی را ایجاد می‌کنند و با توجه به اینکه در سال‌های گذشته مدیران اجرایی، امنیتی و مذهبی بر حوزه‌های هم اثر گذاشتند، نمی‌توانند اعلام برائت کنند از مسئولیتی که ایجاد شده و با این نگاه معتقدیم که سازه و بنای تاریخی مقصر نیست که بخواهیم با لودر به جانش بیفتیم.

نماینده حرم تهدید به شکایت کرد

مهدی حاجتی افزود: نماینده حرم نیز به جای پاسخگویی به اتهام به تهدید پرداخت. چیزی که نماینده حرم به بنده گفت این بوده است که امیدواریم در محکمه‌ها پاسخ بدهید و در واقع تهدید کردند که شما را به محکمه‌ها می‌کشانیم یا اینکه پیگیر این موضوع هستیم که مدام مجری طرح توسعه حرم را بانی این تخریب‌ها می‌دانید و نمی‌توانید این موضوع را ثابت کنید.

آقای حاجتی با بیان اینکه با توجه به مستندات موجود ثابت می‌شود که مجری طرح توسعه حرم متهم اصلی تخریب‌هاست، خاطرنشان کرد: وارد شدن دوستان حرم به فاز تهدید به صلاحشان نیست و نباید تا این میزان استثنا برای قانون قائل شوند، هیچ استثنایی در مقابل قانون برای هیچ فرد یا گروهی نداریم.

او اضافه کرد: در خصوص معابر عمومی که هیچ نهادی هیچ کسی صلاحیت این را ندارد که بتواند معابر عمومی را مسدود و محصور کند این در حالی است که مجری طرح توسعه حرم این عمل را انجام داده و منطقه‌ای را محصور کرده که پر از معابر، کوچه پس کوچه‌هاست.

تصرف‌های غیرقانونی پیگیری می‌شود

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز اضافه کرد: پرونده این تصرف غیر قانونی را در کمیسیون ماده صد شهرداری باز خواهیم کرد و برای حرم ابلاغ زده‌ایم و جلسه را به زودی تشکیل خواهیم داد و در صورتی که مستندات نشان دهد که این املاک متعلق به شهروندان است، قطعا رای به تخریب نرده‌های پیرامون این محدوده خواهیم داد.

او اظهار امیدواری کرد در گزارش پایانی که به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود این موضوع که حق طبیعی شهروندان است و در قانون صراحت دارد که کسی که تخریبی را انجام دهد باید تمام خسارت را جبران کند و عین به عین بنایی را که تخریب کرده است را بسازد حتما قید شود. منتظریم کمیسیون این تصمیم را بگیرد و مجلس نیز آن را انجام دهد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور نیز روز یکشنبه ۲۶ فروردین میزبان نمایندگانی از دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی کشور بود تا به بررسی وضعیت بافت تاریخی شیراز و محوطه باستانی هگمتانه بپردازد. در این جلسه قرار شد تا نمایندگانی از کمیته حفاظت از میراث فرهنگی به بازدید از بافت تاریخی شیراز بروند و گزارش دقیق وضعیت بافت تاریخی این شهر تقدیم مقامات قضایی و امنیتی کشور شود. علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست کمیته حفاظت از میراث فرهنگی به مکاتبه با دفتر مقام معظم رهبری درخصوص حفظ بافت تاریخی شیراز درصورت نرسیدن به نتیجه مورد نظر اشاره کرد و گفت: معاونت میراث فرهنگی باید این موضوع را در مراجع قانونی پیگیری کند و درصورت به نتیجه نرسیدن موضوع با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه و گزارش کارگروه کمیته حفاظت از میراث فرهنگی درخصوص بافت تاریخی شیراز به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

مساحت بافت تاریخی شیراز ۳۸۶ هکتار است که بخشی از آن در سال‌های گذشته برای اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ تخریب شده.

دیدگاه