روزانه بیش از هزار تُن زباله در شیراز تولید می‌شود

  • 02 اردیبهشت 1397 - 10:07
روزانه بیش از هزار تُن زباله در شیراز تولید می‌شود

یک مقام سازمان محیط زیست استان فارس گفت: روزانه حدود سه هزار تن زباله در فارس تولید می‌شود که دو هزار و ۱۰۰ تن آن زباله شهری است و از این میزان نیز یک هزار و ۱۰۰ تن تنها در شیراز تولید می‌شود.

محسن جعفری‌نژاد، معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط زیست استان فارس که روز شنبه اول اردیبهشت به مناسبت ۲۲ آوریل / دوم اردیبهشت روز زمین پاک سخن می‌گفت، افزود که این حجم از تولید زباله باعث آلودگی خاک و آب‌های زیر زمینی می‌شود.

ایرانی‌ها سالانه نزدیک ۲۰ میلیون تن زباله تولید می‌کنند. در ایران سرانه تولید پسماند به ازای هر نفر تقریباً ۷۰۰ گرم است؛ عددی بیشتر از میانگین سرانه تولید پسماند در جهان.

علاوه بر این، تا آنجا که به بحران پسماند‌ها و زباله در ایران مرتبط است، جدای از بودجه و اعتبارات ناکافی برای رسیدگی به مدیریت پسماند، بخشی از این کم‌کاری‌ها به عدم «تفکیک پسماند‌ها و زباله‌ها» گره خورده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها هفت درصد از پسماند‌ها در ایران از مبدأ تفکیک می‌شوند. به طور مثال در این زمینه در اختیار داشتن سطل‌های تفکیک‌شده کافی نیست و شهروندان باید بدانند تا پوست گردو یا ظرف پنیر را در کدام سطل بیاندازند. تفکیک زباله می‌تواند از سطح تفکیک زباله‌های «خشک و‌تر» فرا‌تر رود و به تفکیک دقیق زباله‌های کاغذی، فلزی و غیره بیانجامد.

با دفن بیش از ۸۰ درصد از پسماندها و زباله‌های تولیدشده در ایران، روزانه بیش از ۱۵۰۰ مترمکعب شیرابه زباله به داخل خاک و منابع آب‌های زیر زمینی وارد می‌شود.

گرچه اصولی‌ترین راه برای مدیریت زباله نابودکردن آن به روش بهداشتی و یا بازیافت زباله است، اما در ایران بخش اندکی از زباله‌ها بازیافت می‌شوند.

دیدگاه