تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

اولتیماتوم به تخریب‌کنندگان بافت تاریخی شیراز: گزارش تخریب به دفتر رهبری ارسال می‌شود

  • 28 فروردین 1397 - 18:27
اولتیماتوم به تخریب‌کنندگان بافت تاریخی شیراز: گزارش تخریب به دفتر رهبری ارسال می‌شود

سازمان میراث فرهنگی،  صنایع‌دستی و گردشگری کشور روز یکشنبه ۲۶ فروردین میزبان نمایندگانی از دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی کشور بود تا به بررسی وضعیت بافت تاریخی شیراز و محوطه باستانی هگمتانه بپردازد.

در این جلسه قرار شد تا نمایندگانی از کمیته حفاظت از میراث فرهنگی به بازدید از بافت تاریخی شیراز بروند و گزارش دقیق وضعیت بافت تاریخی این شهر تقدیم مقامات قضایی و امنیتی کشور شود.

به گزارش روزنامه همشهری، علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست کمیته حفاظت از میراث فرهنگی به مکاتبه با دفتر مقام معظم رهبری درخصوص حفظ بافت تاریخی  شیراز درصورت نرسیدن به نتیجه مورد نظر اشاره کرد و گفت: معاونت میراث فرهنگی باید این موضوع را در مراجع قانونی پیگیری کند و درصورت به نتیجه نرسیدن موضوع با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه و گزارش کارگروه کمیته حفاظت از میراث فرهنگی درخصوص بافت تاریخی شیراز به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

او افزود: رهبری مخالف تخریب مواریث فرهنگی کشور و خواستار حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی کشور هستند.

آقای مونسان به سفر سال گذشته خود به شیراز اشاره کرد و گفت: بنده هم متوجه اقدامات فراقانونی و تخریب‌های فراوان صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی شدم و از اعضای کمیته حفاظت از میراث فرهنگی می‌خواهم که پیگیر اقدامات قانونی باشند.

او همچنین به کمیته حفاظت از میراث فرهنگی پیشنهاد کرد که نمایندگانی از دستگاه‌های عضو این کمیته هر چه سریع‌تر برای بررسی به محل اجرای پروژه‌های در حال انجام بافت تاریخی شیراز اعزام شوند تا از نزدیک شاهد آنچه در این بافت ارزشمند تاریخی می‌گذرد باشند و این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کنند.

در نشست کمیته حفاظت از میراث فرهنگی که با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و نمایندگانی از وزارت کشور،  قوه قضاییه،  وزارت اطلاعات،  وزارت راه و شهرسازی،  سازمان اوقاف و امورخیریه،  مرکز حقوقی ریاست‌جمهوری،  اداره کل اموال حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان میراث فرهنگی در دفتر معاونت میراث فرهنگی برگزار شد،  نمایندگان دستگاه‌های مرتبط مداخلات صورت گرفته در بافت تاریخی شیراز و محوطه باستانی هگمتانه  را بررسی کردند.

محمدحسن طالبیان،  معاون میراث فرهنگی در این جلسه با تشریح وضعیت فعلی بافت تاریخی شیراز و مداخلاتی که در سال‌های گذشته در آن صورت گرفته  گفت: در سال‌های گذشته ۲پروژه بین‌الحرمین و طرح ۵۷هکتاری بافت تاریخی شیراز سبب از بین رفتن مهم‌ترین بخش ارزشمند بافت تاریخی شیراز شد.

او با ارائه مستندات تاریخی و انتقاد از تخریب تعدادی از بناهای تاریخی و ثبت شده در این بافت ارزشمند افزود: طرح بین‌الحرمین از حرم حضرت احمد بن‌موسی(ع) (شاهچراغ) تا سیدعلاءالدین حسین در شیراز تا سال ۹۰به اتمام رسید و تعداد زیادی از بناهای تاریخی ارزشمند در این طرح تخریب شد. همچنین در طرح ۵۷هکتاری بافت تاریخی شیراز بناهای متعددی از بین رفت. هم‌اکنون نیز نگرانی‌ها برای تخریب تعدادی دیگر از خانه‌های ارزشمند بافت تاریخی شیراز وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی کشور به تخریب خانه علی اکبر اصغرزاده،  خانه حسن حلی‌ساز،  خانه  اسدالله‌ شجاعت،  خانه اسداللهی،  خانه معصومی،  خانه حاجی عاطفی،  خانه پورنواب،  خانه یدالله منتصری و خانه تاریخی شمس سلیمی اشاره کرد و گفت: با توجه به تخریب سریالی مهم‌ترین بناهای تاریخی و ارزشمند بافت تاریخی شیراز که اکثر آنها در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده بودند،  نگرانی از تخریب ۳بنای تاریخی صدرجهرمی،  خانه شهرام  بهرامی و خانه تاریخی رسولی نیز وجود دارد.

تشکیل کارگروه ویژه بافت تاریخی شیراز

پس از ارائه گزارش معاون میراث فرهنگی کشور از وضعیت بافت تاریخی شیراز و تأیید نمایندگان کمیته حفاظت از میراث فرهنگی درخصوص آنچه در بافت تاریخی شیراز رخ داده است،  با دستور علی‌اصغر مونسان کارگروه ویژه‌ای از نمایندگان کمیته حفاظت از میراث فرهنگی تشکیل شد تا پس از بررسی طرح‌ها و مصوبات مربوط به پروژه‌های اجرا شده در بافت تاریخی شیراز ارزیابی میدانی کارشناسان از این بافت نیز انجام شود.

این کارگروه شامل نمایندگانی از وزارت کشور،  وزارت اطلاعات،  قوه قضاییه،  وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به مصوبه پیشگیری از تخریب مواریث تاریخی و فرهنگی کشور در این جلسه گفت: با توجه به اتفاقات ناخوشایندی که در بافت تاریخی شیراز رخ داده و مداخلاتی که در محوطه باستانی هگمتانه صورت گرفته پیشگیری از تخریب آثار تاریخی کشور و پیگیری قانونی تخلفات صورت گرفته تاحصول یک نتیجه واحد ضروری است.

آقای مونسان تأکید کرد: کمیسیون ماده ۵و مصوبات آن نمی‌تواند در طرح‌های جامع و بالادستی تغییرات اساسی ایجاد کند و نقض آن خلاف قانون است. بنابراین اگر کمیسیون ماده ۵در استان فارس مصوبه خلاف قانون و مغایر با اسناد بالادستی صادر کرده باشد،  وزارت راه و شهرسازی مکلف است آنها را ملغی و موضوع را تاحصول نتیجه پیگیری کند.

دیدگاه